De Performance Marketing Funnel

Hoe werkt een marketing funnel?

Niet te snel! Voordat we verder ingaan op het laatste deel van de sales funnel: (bottom of funnel), is het belangrijk dat je weet hoe de gehele funnel in elkaar zit. Dit is meteen de eerste les. Mensen zijn vaak te ongeduldig wanneer het aankomt op marketing. Ze vergeten dat mensen enkel kopen wanneer er vertrouwen is. De kans is groot dat je elke zondag naar de zelfde bakker gaat voor koffiekoeken. Dit is omdat je al lang klant bij ze bent, en weet dat ze een heerlijk product afleveren. Got it?

Klaar om jezelf door de sales funnel van ons performance marketing agency te lezen? 3…2…1… GO!

Top Of Funnel of TOFU 

Neen, het gaat hier niet over tofu.

Het eerste deel van de funnel, ook wel Top Of Funnel / TOFU genoemd. Dit deel van funnel bestaat eruit om potentiële klanten ervan bewust te maken dat je bestaat als brand. De eerste kennismaking kan door bijvoorbeeld een awareness campagne. Youtube ads kan een zeer goede manier zijn om op een relatief goedkope manier aan awareness te doen.

In dit geval spreken we ook wel over een ‘cold audience’. De doelgroep is in dit geval nog niet bekend met jouw bedrijf. 

In deze fase is het belangrijk om vertrouwen te winnen, je aanwezigheid te behouden, aan branding te doen en ze naar de volgende fase van de funnel te ‘pushen’.

Middle Of Funnel of MOFU

The Ice Is Melting…

De volgende stap van onze sales funnel is de Middle-of-funnel stap (MOFU). In deze fase is onze doelgroep zich er al van bewust dat jouw bedrijf bestaat. Het is nu van groot belang dat we hen verder ‘nurturen’ door hen waarde te geven, en meer vertrouwen te winnen. 

In deze fase hebben zijn we al een deeltje van de doelgroep in de TOFU fase kwijt. Dit is normaal omdat simpelweg niet iedereen interesse heeft in jouw dienst/product. Zoekmachine adverteren, SEO en inbound marketing zullen nu belangrijker worden dan in de TOFU fase. De doelgroep gaat in deze fase effectief op zoek naar een oplossing, of met andere woorden de oplossing die jouw bedrijf aanbiedt.

De kans is groot dat de TOF campagne hen bewust heeft gemaakt van het probleem. Dit is jouw kans om hun waarde bij te brengen, een potentiële oplossing aan te reiken, en hun pijnpunten blootleggen.
It’s time to get personal. The ice is melting.

Bottom Of Funnel of BOFU

Let’s get down to business! 

Wist je dat een potentiële klant al snel 8 ‘touchpoints’ met jouw business nodig heeft voor hij overgaat tot een conversie? Goed, we zijn aangekomen bij de laatste fase van de funnel.

Je potentiële klant is er zich door de TOFU campagne van bewust dat hij een probleem heeft, en je MOFU campagne heeft hem er van bewust gemaakt wat dit probleem juist is en hoe jij dit kan oplossen! Kudos to you!

 

Nu is het belangrijk om hem met een goede Call-To-Action te overhalen

Deze call-to-action kan zijn:

Het is belangrijk om elk deel van de funnel te optimaliseren. Toch zien we vaak dat bedrijven zich vooral focussen op het TOFU gedeelte. 

Zelf raden we aan net te starten met het optimaliseren van je BOFU gedeelte. Indien je een lead binnenkrijgt, is het belangrijk dat deze overgaat tot conversie. Anders kan je heel veel tijd en geld gaan steken in het binnenhalen van nieuwe leads, die toch niet zullen converteren.

Bespreek je graag je marketing funnel met een expert?

Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!

Abonneer je op onze nieuwsbrief