De startersgids voor succesvolle Facebook Advertenties in 2021.

Is het in 2021 nog interessant om advertenties te runnen op Facebook en Instagram? Het antwoord is simpel: ja, maar…. Het is belangrijk dat je rekening houdt met een aantal zaken. Goed nieuws, want we hebben deze belangrijke zaken speciaal voor jou in een handige gids gegoten. Lees hier de gids voor Facebook advertenties in 2021.

Facebook business manager

      • Verifieer de Facebook business manager, handig om lastige blokkades te voorkomen.

Lees hier hoe je de Facebook business manager kan verifiëren. Dit geldt voor het domein waar je ads voor gaat opzetten maar ook voor alle andere domeinen die gelinkt zijn aan deze business manager. Lees hier hoe je een domein kan verifiëren indien dit nog niet het geval zou zijn. 

Tracking van je Facebook en Instagram campagnes

Het is belangrijk dat we alle events door de gehele funnel instellen op de site. Daarom zal en tracking ingesteld moeten worden op de website of webshop. 

Met de update van IOS 14 van Apple zal het belangrijk zijn om gebruik te gaan maken van de Facebook Conversions APi.

Installeer de conversions API op elke website binnen de Facebook Business Manager. Lees hier hoe je dit kan doen. 

Betaalmethode van je advertentie account

Helaas moet je betalen voor Facebook ads. Daarom is het belangrijk dat je een geldige betalingsmethode hebt gekoppeld aan je Facebook business manager. Weet je niet hoe je een betaalmethode instelt voor je Facebook ads? Lees hier hoe jij dit zelf kan instellen. 

Kies de juiste marketingdoelstellingen

Net als alle advertentienetwerken voor sociale media, is de Advertentiemanager van Facebook ontworpen met het doel van de campagne in gedachten. De Facebook Ads Manager zal je vragen om een doel voor je campagne te kiezen voordat je aan de slag gaat. 

Om een doel te kiezen, zijn er 11 opties. De lijst omvat alles van het stimuleren van merkbekendheid tot het verhogen van app-installaties en online winkelverkeer. 

Je geeft Facebook een duidelijker idee van wat je wilt doen door een van deze doelen te selecteren; zodat ze je de meest geschikte advertentie keuzes kunnen presenteren. Deze omvatten:

 

Awareness – Wil je interesse wekken in je product, dienst of Facebookpagina? Zo ja, dan is bewustwording de beste doelstelling voor uw advertentiecampagne. 

 

Naamsbekendheid – Niet te verwarren met awareness, naamsbekendheid is voor adverteerders die advertenties willen tonen aan mensen die deze advertenties waarschijnlijk zullen onthouden. Het is een goede optie als u wilt dat meer mensen meer weten over uw merk of rijden meer verkeer naar uw website.

 

Bereik – Het doel van bereik is om zo veel mensen in uw doelgroep om uw advertentie te zien. Als u een advertentie die u wilt worden gezien door een groot aantal kijkers, dit is een slimme optie, en je zult niet eens te optimaliseren voor een enkele activiteit, afgezien van het tonen van de advertentie.

 

Overweging – Verkrijg aandacht van en trigger ze om na te denken over uw bedrijf. Overweging zet mensen aan om te zoeken naar meer informatie over u of het bedrijf.

 

App Install – Heb je net je mobiele app gelanceerd? Facebook app installs zou je doel moeten zijn als je wilt dat meer mensen je nieuwe mobiele app gebruiken.

 

Video views – Om zoveel mogelijk kijkers te krijgen, kan Facebook video advertenties pushen naar je doelgroep. Dergelijke commercials kunnen een effectieve manier zijn om het verhaal van je merk te vertellen of om een onderhoudende en consumeerbare dienst te illustreren.  De mogelijkheid om degenen die uw video hebben bekeken te retargeten, is zeer nuttig bij advertenties met video weergave. Om hen te herinneren aan uw naam en product / dienst, in de hoop van groeiende naamsbekendheid en conversies, retarget gebruikers die uw video-inhoud bekeken.

 

Lead Generation – Wanneer u probeert informatie of leads te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn bij uw bedrijf, kan lead generation worden gebruikt. Het is een campagne tactiek die de kijker niet dwingt om meer te lezen over een connectie of om een video te bekijken. In plaats daarvan helpt het doelklanten om gegevens gemakkelijk direct binnen de advertentie in te vullen, met behulp van een auto-fill systeem. Zo kan u als bedrijf deze leads verder nurturen en opvolgen.

 

Video views – Wist u dat meer dan 55 procent van de internetgebruikers vandaag video’s bekijken elke dag? Kiezen voor de doelstelling van videoweergaven is de beste optie wanneer u een koud publiek probeert te bereiken met een zeer boeiende video over uw bedrijf.

 

Berichten – Een van de nieuwste doelstellingen is berichten. Laat uw publiek met u communiceren via de speciale Messenger-app of -pagina. Het kan effectief worden gebruikt om het bewustzijn over een aankomend evenement, verkooppraatjes, en andere doelen te verhogen.

 

Conversies – Onze meest gebruikte doelstelling. Deze doelstelling is ontworpen om nieuwe leads en aankopen op te leveren. Campagnes met deze doelstelling zijn geoptimaliseerd om de verkoop, aanmeldingen, aankopen en meer op uw website of Facebook-pagina te verhogen.

 

Catalogus aankopen – Verkoopt u veel producten of werkt u uw inventaris bij? De doelstelling catalogusverkoop zou perfect passen bij uw e-commerce bedrijf.

 

Winkelverkeer – Wilt u dat meer mensen langskomen in uw fysieke winkel? Bereik mensen in de buurt van uw bedrijf via een doelstelling voor winkelverkeer. Het drijft voetverkeer naar uw bedrijf via Facebook-advertenties.

Doelgroepen kiezen en goed segmenteren

Of u nu de juiste klanten wilt bereiken of geen idee heeft hoe u het juiste publiek voor uw advertenties kunt benaderen, met de volgende technieken leert u hoe u het juiste publiek voor uw bedrijf kunt bereiken:

Zo is het mogelijk om aan targeting te doen met behulp van interesses, demografische gegevens, locatie, gedrag en connecties.

Daarnaast kunt u uw publiek aanpassen op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, taal en interesses. Marketeers kunnen bladeren door honderden interesses of door er één in te typen; zodat je mensen kunt targeten die geïnteresseerd zijn in een onderwerp dat gerelateerd is aan je merk of Facebook-bedrijf.

In high-level targeting, staat Facebook u toe om de mensen te kiezen die uw advertentie zullen zien, gebaseerd op verschillende factoren. Marketeers, zoals jij, kunnen ervoor kiezen om mensen in specifieke locaties te targeten, met behulp van land, staat/regio, provincies, stad, postcode, en meer.

Er is ook een ander niveau van locatie-gebaseerde targeting. Standaard richt het zich op iedereen in de door u geselecteerde locatie, maar u kunt het ook aanpassen door zich te richten op mensen die op die locatie wonen of die er onlangs zijn geweest. Een andere optie zou zijn het publiek die reizen naar een specifieke locatie.

Look-alike doelgroepen op basis van gebruikers die uw app hebben geïnstalleerd.

Daarnaast kunt u uw publiek aanpassen op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, taal en interesses. Marketeers kunnen bladeren door honderden interesses of door er één in te typen; zodat je mensen kunt targeten die geïnteresseerd zijn in een onderwerp dat gerelateerd is aan je merk of Facebook-bedrijf.

In high-level targeting, staat Facebook u toe om de mensen te kiezen die uw advertentie zullen zien, gebaseerd op verschillende factoren. Marketeers, zoals jij, kunnen ervoor kiezen om mensen in specifieke locaties te targeten, met behulp van land, staat/regio, provincies, stad, postcode, en meer.

Er is ook een ander niveau van locatie-gebaseerde targeting. Standaard richt het zich op iedereen in de door u geselecteerde locatie, maar u kunt het ook aanpassen door zich te richten op mensen die op die locatie wonen of die er onlangs zijn geweest. Een andere optie zou zijn het publiek die reizen naar een specifieke locatie.

Look-alike doelgroepen op basis van gebruikers die uw app hebben geïnstalleerd.

Niet genoeg app downloads? Als u op zoek bent naar een effectieve Facebook PPC-strategie om uw gebruikersbestand op te bouwen, is Facebook Lookalike uw antwoord. Het creëert aangepaste doelgroepen, gebaseerd op uw bestaande klanten – of, in dit geval, app-gebruikers.

Registreer gewoon uw app op Facebook. Stel vervolgens de software development kit (SDK) in op de site van de ontwikkelaar van sociale media om uw aangepaste doelgroep te creëren en begin met het uitvoeren van advertenties voor mobiele app-engagement.

Aangepaste doelgroepen

Een aangepaste doelgroep is een lijst met aanwezige of opgeslagen contacten. Om eerdere of huidige promoties te retargeten, kunt u data van uw website, mobiele app, interacties of andere offline activiteiten hergebruiken. Door uw doelgroep lijst aan te passen, kunt u zich richten op de personen die u met uw campagne wilt aantrekken.

Website bezoekers

Met behulp van Facebook Pixel of Facebook conversions API kunt u een aangepast publiek opbouwen met gegevens over de mensen die uw website bezoeken. U kunt campagnes uitvoeren met deze gegevens om mensen die een aankoop niet hebben voltooid opnieuw te benaderen of om ze terug te laten keren naar uw website. Dit is een goede doelgroep om te targeten omdat ze al bekend zijn van je merk en uiteindelijk misschien je aankoop willen heroverwegen.

Lijsten met contactpersonen

U kunt uploaden of importeren van gegevens van uw hashed lijst met Facebook-ID’s, e-mailadressen en / of telefoonnummers. Dit soort gegevens kan worden verzameld van evenementen, aanmeldingen, promo’s, enz. Door deze lijst te uploaden kan de social media gigant zich richten op specifieke mensen in plaats van een brede demografie.

App-gebruikers

Groeit het gebruikersbestand van uw mobiele app? Waarom niet mensen gebruiken om een aangepast publiek te creëren via de app? Het enige wat u hoeft te doen is uw app registreren op Facebook en de SDK instellen. Zo kunt u gegevens verzamelen van de mensen die uw app gebruiken.
Het kiezen van het juiste publiek is belangrijk voor het succes van een campagne. Deze technieken moeten meer dan genoeg zijn voor u om de juiste te kunnen aanpassen voor uw advertentiecampagnes.

Gebruik meerdere Facebook Ad formaten

Facebook biedt verschillende soorten Facebook ad formaten aan. 

Hieronder vindt u verschillende manieren om Facebook advertenties te maken met behulp van verschillende formaten:

Foto advertenties

Wist je dat advertenties met alleen foto’s meer uniek verkeer opleveren dan welk ander formaat dan ook? Foto-advertenties blijven een geweldig formaat, vooral wanneer je de bekendheid van een nieuw product wilt vergroten.

Om het effectiever te maken, zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt hoge resolutie zijn. Laat mensen zien die het product gebruiken, met minder tekst, en gefotografeerd met een enkel focuspunt. Probeer te experimenteren.

Video-advertenties

Video-advertenties behoren tot de meest effectieve formaten om de aandacht van mensen te trekken. Wat geweldig is, is dat je het kunt doen met een smartphone, een creatieve app, en een geweldig idee, en je bent weg met een video-advertentie die kan genereren bewustzijn en verkoop.

Geweldige ideeën in social media videoproductie zullen uw merk helpen om opgemerkt te worden door uw publiek zonder dat u teveel hoeft uit te geven. Zorg er gewoon voor dat uw inhoud iets is dat goed is gecureerd, om te helpen het bewustzijn en de verkoop te stimuleren.

Story advertenties

Wil je leren hoe je snel leuke advertenties op Facebook plaatst? Een niet zo geheim geheim is dat meer dan 300 miljoen mensen elke dag Stories gebruiken.

Wie houdt er niet van verhalen? Het is een snelle manier om contact te maken met je publiek. En, nu, kun je het gebruiken om een foto of video advertenties te maken. Het is zelfs zo dat 62% van de gebruikers zegt dat ze meer geïnteresseerd zijn geraakt in een merk/product nadat ze het in een verhaal hebben gezien.

Messenger-advertenties

Een andere manier om je advertenties bij je publiek te brengen is via de Messenger app. Nee, dit betekent niet direct berichten sturen naar willekeurige mensen. Het is eerder een advertentieplaatsing binnen de Messenger app in het chat tabblad.

Waarom zou je dit gebruiken? Omdat er 1,3 miljard actieve gebruikers op Messenger zijn die je potentieel kunt bereiken.

Carrousel advertenties

Een carrousel advertentie is een formaat waarmee marketeers tot 10 unieke afbeeldingen of video’s kunnen laten zien in een enkele advertentie. Belangrijker nog, elke dia kan zijn eigen individuele link hebben. Dit is perfect voor bedrijven die verschillende producten, diensten of bestemmingen willen belichten.

Slideshow

Slideshow advertenties bieden een eenvoudige manier om een reeks van stilstaande beelden, teksten, of bestaande videoclips te maken om korte video advertenties te maken. U kunt direct uit de advertentiemanager stock foto’s kiezen als u geen eigen afbeeldingen hebt. 

 

Net als video’s hebben diapresentaties opvallende actie, maar gebruiken ze vijf keer minder bandbreedte. Maar zelfs voor gebruikers met een trage internetverbinding laden ze goed. Ze zijn een handige manier om aandacht te trekken, maar met een lage impact.

 Instant experience-advertentie

Facebook Instant Experiences, voorheen bekend als Canvas, worden onmiddellijk geladen, zijn mobiel geoptimaliseerd en zijn ontworpen om de volledige aandacht van uw publiek te trekken. In een Instant Experience kunnen mensen boeiende video’s en foto’s bekijken, door carrousels vegen, kantelen om te pannen en lifestyleafbeeldingen met getagde producten verkennen – allemaal in één advertentie.

Optimaliseer voor plaatsingen en levering

Hoe wil je dat je publiek je Facebook-advertenties ziet? Wil je dat je publiek ze ziet in hun nieuwsfeed, Messenger, mobiel, of desktop platformen? Welk moment van de dag is het meest effectief? Optimalisatie is een belangrijk aspect van je Facebook marketing checklist.

Optimaliseren van de levering van advertenties

Het optimaliseren van uw advertentie distributie is een manier om te kiezen wat u uit uw campagne wilt halen. Er zijn vier alternatieven om uit te kiezen: conversies, link klikken, impressies, en speciaal dagelijks bereik. Tijdens het maken van Facebook advertenties, kunt u uw dit aanpassen.

Advertentie planning

De meerderheid van de adverteerders weet dat ze kunnen plannen wanneer en tot wanneer een advertentie zichtbaar moet zijn. Ervaren adverteerders met ervaring in het voorbereiden van advertenties weten ook hoe ze advertenties kunnen optimaliseren. U kunt een bepaalde tijd en datum in de Facebook Advertising Planner instellen om een campagne uit te voeren, gebaseerd op welke uren van de dag het beter zal werken.

 

Standaard en versnelde levering

Met behulp van het schema dat u opgeeft, zal de reguliere distributie uw Facebook-advertenties uitvoeren. Versnelde distributie daarentegen verbruikt uw advertentiebudget zo vrij mogelijk, en levert snel data op.

 

Automatische plaatsingen

Als u wilt dat uw Facebook-advertenties op de meest geschikte plek worden geplaatst, worden uw advertenties automatisch weergegeven op plaatsen met de beste resultaten. Facebook en andere sociale media, waaronder Instagram, staan erom bekend dit te doen.

Bied- en budget optimalisatie

Hoe besteedt Facebook uw budget? Ze hebben veiling opties die het bieden, het plaatsen van biedingen en het instellen van budgetlimieten omvatten. Als je nadenkt over hoe je een Facebook-advertentiecampagne maakt, moeten deze tips altijd worden opgenomen in je strategie, vooral als je geoptimaliseerde advertenties wilt uitvoeren voor de best mogelijke resultaten.

Elke campagne heeft een specifieke doelstelling. Per advertentiecampagne zullen er verschillende advertentiesets zijn waar je een budget en planning voor kunt instellen. In elke advertentieset kunnen er meerdere advertenties zijn die kunnen bestaan uit afbeeldingen, teksten of video’s die ook specifieke targeting en budget hebben. In plaats van het handmatig in te stellen, zal Facebook het budget van je campagne optimaliseren en toewijzen waar je advertentie het beste presteert.

Analyseer uw data

Je zult zo verleidelijk zijn om na het plaatsen van je eerste Facebook-advertentie elke vijf seconden je resultaten te controleren. Niet doen.

Het kost tijd om conversies voor je campagne te verhogen en te beginnen. Dus, je zou in de verleiding kunnen komen om je advertentie te sluiten als je te snel over je resultaten kijkt, dan zul je nooit de resultaten krijgen die je wilt bereiken. 

Geef in plaats daarvan minstens 48 uur de tijd om de campagne te laten optimaliseren. 

Daarna gaat u naar uw Facebook Business Manager en klikt u op uw advertentieaccount.

Bovendien kan een grote rol worden gespeeld bij het afbreken van gegevens met behulp van voorspellende analyses. Analytics maakt gebruik van een scala aan methoden, waaronder data-analyse, analyse, modellering, , en AI int.

Samenvatting / takeaways

 

Facebook marketing is de meest betaalbare en resultaatgerichte plek om aan paid advertising te doen. 

 

Deze belangrijke takeaways kunnen u helpen uw advertenties te optimaliseren en het meeste uit uw volgende Facebook advertentiecampagne te halen:

      • Houd jezelf altijd op de hoogte van veranderingen in de industrie en met uw markt. Door een oogje in het zeil te houden voor deze veranderingen kunt u zich snel aanpassen en uw concurrenten voorblijven.
      • Zorg ervoor dat u alles afstemt op uw doelstellingen. Of het nu gaat het optimaliseren van uw advertentie schema, plaatsing, en zelfs de boodschap, is het belangrijk deze zijn gebaseerd op uw totale marketing doelstellingen.
      • Gebruik de juiste advertentie-indeling om uw doelstellingen overeenkomen. En op de top van dat, overeenkomt met de belangen van uw doelgroep ook. Welke content formaten zijn ze zeer betrokken bij op dit moment? Neem altijd de tijd om de behoeften van uw publiek te beoordelen en pas het dienovereenkomstig aan.

Test alles voordat u een nieuwe campagne start. De cijfers zullen u vertellen wat voor u werkt en op welke gebieden u kunt verbeteren. 

 

Met deze gids, kunt u gemakkelijk beginnen met uw Facebook en Instagram campagne zonder een stress.

Heb je moeite met het behalen van resultaten voor je Facebook Ads?

Wij helpen je graag verder!

Abonneer je op onze nieuwsbrief