Je eerste Facebook Ad maken in 5 stappen

Benieuwd naar het effect van online advertising op je resultaten? Tijd om een Facebook ad te maken! Meer dan ooit maken bedrijven en webshops gebruik van Facebook om relevant webverkeer naar hun site te loodsen.

Met deze gids leer je in enkele stappen hoe je snel en eenvoudig je eerste advertentie kan opzetten.

1. Je eerste Facebook Ad maken: begrijp de structuur

Om te beginnen moet je begrijpen hoe een campagne is opgebouwd. Deze bestaat uit 3 lagen: 

    1. Campagne
    2. Advertentieset
    3. Advertentie

Je maakt dus eerst een campagne aan. In die campagne maak je één of meerdere advertentiesets. En in zo’n advertentieset maak je één of meerdere advertenties (en die krijgen jouw potentiële klanten dan uiteindelijk te zien).

Je moet dus eerst een aantal stappen doorlopen voor je aan de advertentie kan beginnen. Tijdens elke stap leg je aantal kenmerken vast, die een impact hebben op het eindresultaat.

2. Facebook Ads Campagne maken

In deze stap bepaal je het doel van je campagne. Dat doel kan tot drie categorieën behoren:

      • Awareness
      • Consideration
      • Conversion

Wil je jouw potentiële klanten bijvoorbeeld naar je website sturen, kan je het “Traffic” doel onder de categorie Consideration gebruiken.

Het is hierbij belangrijk om te weten dat niet alle types van advertentie of alle platformen (Facebook, Instagram, Messenger, …) beschikbaar zijn voor alle doelen. Het doel dat je selecteert bepaalt de mogelijkheden.

WIST JE DAT

De campagnedoelen “Traffic” en “Conversions” zijn de enigen die zowel elk platform als elk type advertentie ondersteunen. Een handig overzicht kan je hier terugvinden.

Na het kiezen van een doel wordt je campagne aangemaakt. Hier kan je ook nog opteren voor de optie Campaign Budget Optimization, maar voor je allereerste ad hoef je je hier geen zorgen over te maken.

Als je van plan bent meerdere ad sets te maken, kan je deze optie aanzetten zodat Facebook optimaliseert tussen jouw ad sets.

3. Facebook Ads Advertentieset maken

Na het aanmaken van de Campagne kom je op het Ad Set scherm.

De advertentieset bepaalt het budget, de tijdsplanning, het doelpubliek en de locatie waar de Facebook ad wordt getoond. Je merkt dat deze dus minstens zo belangrijk ik als de advertentie zelf!

 

Budget

Voor het budget heb je de keuze tussen een Daily Budget of een Lifetime Budget.

Wanneer je een dagelijks budget selecteer, zal Facebook dit bedrag elke dag uitgeven tot de campagne is afgelopen. Kies je voor een lifetime budget, zal Facebook het door jou gekozen bedrag zo goed efficiënt mogelijk verdelen over alle dagen van de campagne.

WIST JE DAT

De echte uitgaven per dag kunnen sterk afwijken, ook bij een daily budget. Dat gebeurt omdat Facebook extra zal uitgeven wanneer dat extra resultaten levert, bijvoorbeeld op een dag dat er veel personen uit jouw doelpubliek online zijn.

De uitgaven in de daaropvolgende dagen zullen dan lager liggen, zodat je gemiddelde wél steeds het door jou opgegeven bedrag is.

Schedule

Om je ads te kunnen runnen, moet je een startdatum én tijdstip ingeven. Vanaf dat moment begint Facebook met het tonen van je advertentie. Let erop dat de tijdsaanduiding niet per se volgens onze tijdsrekening verloopt (GMT +1) dus mogelijks moet je dit even omzetten.

Een einddatum is optioneel. Je kan ook de campagne laten lopen tot het lifetime budget op is. Maar let op: een campagne met een daily budget en zonder einddatum blijft uitgeven tot je ze stopzet!

Bij het maken van je eerst facebook ad raden we aan om altijd een einddatum in te geven. Zo voorkom je onvoorziene uitgaven.

 

Audience

Het belangrijkste onderdeel (en ook het meest uitgebreide) van een Ad Set is ongetwijfeld de Audience of het doelpubliek.

Je hebt een heleboel opties om jouw doelpubliek te bepalen. Denk aan brede keuzes zoals land, geslacht of leeftijd, maar ook aan specifieke zaken zoals interesse in een bepaald merk of koopgedrag dat men eerder vertoonde.

Daarnaast kan je via de Audience Manager ook zelf Audiences opstellen. Heb je een lijst van klanten, of website bezoekers? Deze kan je uploaden om deze personen zo te bereiken. Je kan ook een lookalike audience maken op basis van deze gegevens, waarna Facebook op zoek gaat naar nieuwe, relevante personen die interessant zijn voor jouw business.

Let op

Het goed instellen van je doelpubliek is een enorm belangrijke stap om een goede Facebook Ad te maken. Er zijn heel wat opties, en het gebruik van geavanceerde zaken als Custom Audiences of Lookalike Audiences vereist vaak enige ervaring.

Het is dus de moeite waard om hiervoor beroep te doen op een expert!

Placement

Ten slotte kan je in de Ad Set aangeven waar jouw advertentie getoond moet worden.
Als dit je eerste Facebook Ad is, maak je best gebruik van Automatic Placements. Op die manier zal Facebook je advertentie tonen op de meest relevante plaatsen.

4. Bijna klaar: Een facebook ad maken

Alles is ingesteld: je bent klaar om je eerste advertentie te maken!

Dat begint bij het kiezen van een Format:

        • Single Image or Video
        • Carousel
        • Collection

Wanneer je kiest voor een Single Image or Video, kan je (uiteraard) één afbeelding of één video uploaden als visual voor de advertentie. Deze maak je best in 16:9 of in een vierkante verhouding. Zo heeft de visual het juiste formaat op computer en op mobiel.

Een Carousel is een verzameling van verschillende afbeeldingen, waartussen men kan swipen. Om een Carousel te maken heb je minimum 2 en maximum 10 afbeeldingen nodig, elks van een vierkant formaat.

Elke “kaart” van de Carousel krijgt een afbeelding, een titel, en een link. Denk er dus eerst over na wat je hier wilt vertellen, en waar je mensen heen wilt sturen.

Ten slotte kan je ook kiezen voor een “Collection”. Dit format is enkel beschikbaar voor mobiel en bestaat uit een aantal foto’s of videos van producten die je verkoopt.

Dit is een geavanceerder formaat dat perfect is voor iedereen met een webshop.
Ontdek meer in dit artikel over de Facebook Product Catalog!

Tips voor een goed design

  • Gebruik opvallende kleuren! De gemiddelde facebookgebruiker scrollt aan een razend tempo overal voorbij. Zorg voor een advertentie die eruit springt en mensen doet stoppen met scrollen om even te kijken.
  • Plaats je belangrijkste waardepropositie of offer in de afbeelding. Dat kan een woord, zin, of tekening zijn. Als het de aandacht maar trekt en het voordeel voor de gebruiker meteen duidelijk maakt.
  • Gebruik het juiste formaat! Een vierkante afbeelding is doorgaans een goed idee, omdat deze groter uitvallen dan rechthoekige én ook op mobiel een pak beter passen.

 

Tips voor goede copywriting bij je advertentie

  • Trek de aandacht met een vraag of een opvallende uitspraak. Het is een gevecht om de aandacht van de gebruiker!
  • Hou het kort en krachtig. Niemand heeft te tijd om een ellenlange tekst te lezen, tenzij deze echt hyper relevant is.
  • Gebruik de juiste Call to Action knop. Facebook geeft je de keuze uit een aantal opties zoals “Meer Weten” of “App downloaden”. Kies hier voor de meest relevante optie!

Een goede landing page is belangrijk

Om de advertentie helemaal af te maken, moet je een URL ingeven waar je mensen heen wilt sturen. Het is belangrijk dat de pagina waar je hen heen stuurt, jouw doelen ondersteunt.

Als je wil dat mensen contact met je opnemen voor een offerte, maar de pagina waarop ze terechtkomen bevat geen informatie of formulier om in te vullen, kan je niet veel resultaat verwachten!

Zorg dus voor een werkende pagina met een duidelijk doel. Gebruik op deze webpagina dezelfde taal als in je advertentie, zodat je bezoekers een naadloze overgang ervaren.

5. Klaar voor lancering!

Ziezo! Je leerde zonet je eerste Facebook Ad maken. 

Wanneer alles correct is ingesteld en je advertentie gepubliceerd, wordt deze eerst door Facebook gereviewd. Dit gaat doorgaans snel, maar kan tot een dag duren. Als je advertentie wordt geweigerd, is de kans groot dat deze in strijd is met de richtlijnen.

Als dat het geval is, kan je hier meer informatie terugvinden.

Na goedkeuring gaat je campagne live vanaf het startmoment dat je in de Ad Set hebt gekozen, en zal deze lopen tot het budget op is, de tijd is verstreken, of je betaalmethode een foutmelding geeft (bijvoorbeeld een kredietkaart die aan het maximum zit).

Veel succes!

Marketing optimalisatie Scan