Overzicht: Facebook Ads Afmetingen en Formats

Iedereen die op Facebook wilt adverteren, heeft de keuze tussen heel wat verschillende types advertenties, elks met een eigen formaat. De types en de formaten die beschikbaar zijn, hangen af van het doel van je campagne en de plaats waar je advertenties getoond zullen worden (afhankelijk van de instellingen in je Ad Set). In dit artikel nemen we een kijkje naar de verschillende facebook ads afmetingen en formats.

Type ads

Facebook ads afmetingen hangen af van:

    1. Het type ad
    2. De placement

Het meest voorkomende type van advertentie is een Facebook News Feed Ad. Dit zijn de advertenties die in je Facebook overzicht verschijnen tussen posts van je vrienden.

Je hebt hier de keuze uit verschillende formaten: met een URL link, zonder link, één afbeelding, meerdere afbeelding, een video, … 

Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een advertentie in de rechter zijbalk.

Daarnaast heb je ook Facebook stories. Hier kan je een afbeelding of video in verticaal formaat voor gebruiken.

Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden wat betreft de placement van je ads. Wanneer je een campagne aanmaakt, heb je de optie om “Automatic Placements” in te stellen. Om dat te doen moet je minstens de volgende formaten voorzien:

  • 1080 x 1080 pixels voor Facebook of Instagram news feed
  • 1080 x 1920 pixels voor Facebook of Instagram Stories
  • 1200 x 628 pixels voor Facebook Audience network

Afbeeldingen of video?

Voor vele van de verschillende ads heb je de keuze tussen afbeeldingen of video. In alle gevallen zal je afbeelding of video één van ondertstaande dimensies moeten aannemen:

  • 1200 x 628
  • 1080 x 1080

De tweede optie is een vierkant, en is een stuk groter dan de eerste. Dat betekent dat je dus meer ruimte op het scherm inneemt, wat uiteraard goed nieuws is! Ook op mobiel is dit formaat duidelijker en beter.

Carousel

Een Carousel in Facebook Ads in een verzameling van visuals waarbij je van links naar rechts kunt swipen. Je kan een carousel gebruiken om een verhaal te vertellen of verschillende producten of diensten in de kijker te zetten.

Elke “kaart” van de carousel kan een eigen titel en link krijgen. Denk dus goed na over wat je hier wilt vertellen.

De visuals voor de carousel moeten vierkant zijn: 1080 x 1080 is een goed formaat. Je kan tussen de 2 en 10 afbeeldingen gebruiken in een Carousel advertentie.

Story Ads

Wanneer je adverteert in Facebook of Instagram stories, moet je een visual voorzien die een full-screen verticaal formaat heeft in een verhouding van 9:16. De aangewezen grootte is 1080 x 1920 pixels.

Het goede nieuws is dat Story Ad op zowel Facebook als Instagram hetzelfde formaat hebben, en je dus geen dubbele visuals moet maken.

Je kan kiezen voor een afbeelding of een video. Hou er rekening mee dat je afbeelding slechts 5 seconden te zien is, dus zet deze niet vol kleine tekst!

Het juiste type ad kiezen

Wanneer je begint met het opstellen van je eerste Facebook Ads campagne, kan het aanbod aan verschillende types en formaten een beetje overweldigend zijn. Nu heb je een duidelijk beeld van de verschillende facebook ads afmetingen die je nodig hebt!

Daarom kan het eenvoudiger zijn om gebruik te maken van de Automatic Placement option in je Ad Set. Op die manier hoef je slechts 3 formaten te voorzien, en zal Facebook je bereik automatisch optimaliseren.

Marketing optimalisatie Scan