UTM tags zijn een krachtige tool om jouw online traffic te tracken – tot je tientallen (of zelfs honderden) links manueel een hele reeks tags moet meegeven!
Wanneer je aan de slag gaat met Facebook Ads is het belangrijk om al het verkeer dat via jouw links binnenkomt goed te tracken in bv. Google Analytics. Het gebruik van UTM tags is daarvoor de perfecte oplossing.
Je kan eenvoudig een duidelijk beeld krijgen over de source, medium en andere eigenschappen van elke user die via jouw link op je website, webshop of app terechtkomt. Maar wanneer je een heleboel campagnes, ad sets en creatives in Facebook Ads Manager hebt, wordt het lastig om het overzicht te bewaren.
Dit is waar de Dynamic URL Parameters feature van Facebook van pas komt.
Wat zijn URL parameters?
URL parameters zijn stukjes tekst die achteraan een URL worden toegevoegd om bepaalde gegevens mee te geven wanneer iemand via die URL wordt gestuurd, bijvoorbeeld door op een link te klikken.
De meest bekende vorm van URL parameters in online marketing zijn UTM Tags. Er worden 5 verschillende UTM tags gebruikt:
-
-
- Source
- Medium
- Campaign
- Term
- Content
-
Een metrics tool als Google Analytics zal vaak Source & Medium automatisch herkennen – maar dat houdt je niet tegen om hier zelf een waarde te voorzien.
Wist je dat?
Je bent niet verplicht om je te houden aan de benamingen van de UTM tags. Je hoeft bijvoorbeeld niet de Campagnenaam mee te geven in de Campaign tag, je kan ook een heel andere eigenschap als waarde laten invullen. Uiteraard is het wel handiger in de rapportage als je je gewoon aan de structuur houdt.
Een UTM tag in de praktijk ziet er als volgt uit:
https://website.be/jouw-pagina/?utm_source=google
In dit geval wordt “google” als Source meegegeven in de URL.
Om zelf zo’n URL op te stellen, kan je gebruik maken van de Campaign URL Builder: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
Maar als je heel wat verschillende links gebruikt in je Facebook Ads campagnes, kan deze taak wel héél repetitief worden. Daarom ontwikkelde Facebook de Dynamic URL Parameters.
Overzicht van de verschillende parameters
Facebook heeft een lijst van verschillende parameters voorzien, die als waarde in jouw UTM tags kan ingeven. Deze parameters zullen op hun beurt automatisch de juiste waarde weergeven.
Een voorbeeld: je adverteert voor je bedrijf op zowel Instagram, Messenger en Facebook. In dat geval kan je als Source de Dynamische Parameter site.source.name invullen.
De URL komt er dan zo uit te zien:
http://website.be/jouw-pagina/?utm_source={{site.source.name}}
De waarde van deze parameter kan namelijk verschillende invullingen krijgen:
-
-
- fb
- ig
- msg
- an
-
Facebook vult deze waarden automatisch in waar van toepassing. Een advertentie die getoond wordt op Instagram zal dus een URL meekrijgen met “ig” in de tracking.
Naast parameters voor de Source zijn er nog een heleboel andere opties:
-
-
- site_source_name
- placement
- campaign_name
- campaign_id
- ad_name
- ad_id
- adset_id
- adset_name
-
Let op!
De dynamische parameter campaign_name geeft telkens de eerste naam die de campagne ooit gehad heeft. Als je een campagnenaam wijzigt, blijft deze parameter de originele weergeven. Dit om te voorkomen dat dezelfde campagne als twee verschillende zou worden gezien in je tracking.
Voordelen van Dynamic URL Parameters voor Facebook Ads
Er zijn een aantal belangrijke voordelen verbonden aan het gebruik van Dynamische URL parameters in jouw facebook ads:
1. Meer inzicht
Je krijgt een dieper zicht op jouw campagnes en waar exact de traffic vandaag komt. Onmisbaar wanneer je deze wilt optimaliseren voor de beste resultaten.
2. Tijd besparen
Er wordt heel wat tijd bespaard als je niet telkens manueel elke link een individuele UTM structuur moet meegeven. Facebook vult automatisch de relevante waarde voor je in.
3. Minder foutgevoelig
Iedereen maakt fouten, maar het is belangrijk dat je analytics zo accuraat mogelijk zijn. Daarom is het belangrijk om jouw URL parameters zo foutloos mogelijk op te zetten. Gelukkig is dat eenvoudig met Dynamische parameters.
Dynamic URL parameters toepassen voor jouw Facebook Ads
Om van start te gaan met Dynamische URL parameters voor Facebook Ads, navigeer je naar Ads Manager en vervolgens naar een advertentie. Klik op Edit.
Helemaal onderaan in je Advertentie scherm vind je het stukje Tracking. Hieronder vind je URL parameters terug.
In dit veld kan je de parameters uit bovenstaande lijst gebruiken om jouw tracking structuur op te stellen:
Deze kan je dan kopiëren naar alle advertenties waarbij je dezelfde dynamische tracking wilt gebruiken.
Happy advertising!
Hulp nodig met Facebook Ads?
Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!