Facebook Ads Manager voor Beginners

Je bent klaar om Facebook Ads in te zetten voor jouw bedrijf. Maar hoe begin je daar aan? Het antwoord is Facebook Ads Manager.

Facebook Ads Manager is jouw cockpit voor het aanmaken, opvolgen en bijsturen van advertenties op Facebook. Het is een dashboard waar je alles eenvoudig kan opvolgen, hoewel het aanvankelijk best ingewikkeld kan zijn. In dit artikel geven we je een duidelijk overzicht om je wegwijs te maken in de Facebook Ads Manager

Hoe vind je de Ads Manager?

Je kan Facebook Ads Manager op twee manieren openen.

Een eerste mogelijkheid is surfen naar deze pagina. Zo kom je meteen op je dashboard terecht, en kan je de juiste Ad Account selecteren (zie het volgende hoofdstuk).

Tip

Maak een handige bladwijzer van dit webadres. Zo kan je steeds eenvoudig naar de Ads Manager navigeren!

Een andere manier is via jouw Facebookpagina. Wanneer je de Facebookpagina van je bedrijf opent, krijg je links op je scherm een menu met verschillende opties. Een van deze opties is “Ad Center” of Advertentie Centrum.

Wanneer je hierop klikt, krijg je een vereenvoudigd overzicht waar je advertenties kan beheren. We raden je aan om toch gebruik te maken van de Ads Manager, die veel meer informatie verschaft. Je kan hiernaar navigeren door naast “Tools” op de drie puntjes te klikken en dan “Visit Ads Manager” aan te klikken.

Let op

Je hebt een Facebookpagina nodig om te kunnen adverteren. Ga je rechtstreeks naar de Ads Manager en heb je geen pagina voor je bedrijf? Dan zal Facebook je vragen om er een aan te maken. Zorg er dus voor dat je eerst een goede bedrijfspagina hebt!

Accounts & Roles in Facebook Ads Manager

Wanneer je de Facebook Ads Manager voor de eerste keer opent, kan het best even slikken zijn. Er zijn namelijk heel wat onderdelen en opties te verkennen.

Een eerste belangrijke stap is het selecteren van de juist Ad Account. Dit kan je doen door links in het menu op jouw profielfoto te klikken, of bovenaan naast Campaigns op het dropdown menu te klikken.

Merk op dat, als dit de eerste keer is dat je met Facebook advertenties werkt, je hier slechts één optie zult hebben, namelijk je persoonlijke Ad Account. Deze bevat jouw Facebook pagina(‘s) als “Business Asset”. Met andere woorden, via deze Ad Account kan je adverteren voor de gelinkte pagina(‘s).

Waarom zou je dan andere Ad Accounts aanmaken? Het kan handig zijn een aparte Ad Account aan te maken voor je bedrijf als je deze wilt splitsen van je andere pagina’s, een aparte pixel wil gebruiken (zie artikel pixel) of verschillende collega’s of medewerkers toegang wilt geven tot de Ads Manager, zonder dat deze toegang krijgen tot jouw persoonlijke Ad Account.

Binnen zo’n Ad Account (je persoonlijke of een aparte voor jouw bedrijf) kan je andere personen toevoegen en een bepaalde rol toekennen. Denk hierbij aan collega’s, teamgenoten, of een agency dat je bijstaat bij het beheer van jouw campagnes.  Deze rol of Role bepaald de rechten die iemand heeft binnen dat account, zoals Ads aanmaken, betaalinfo veranderen, etc.

Om iemand toe te voegen aan een Ad Account of iemands rol aan te passen, klik je linksonderaan op het tandwieltje. Vervolgens navigeer je via het linkse menu naar Pages of Pagina’s.

Hier vind je een overzicht van alle gelinkte Facebookpagina’s, en jouw rol daarin. Bij elka pagina vind je opnieuw een tandwiel icoon. Druk hierop om bij het scherm te komen waar je pagina rollen kunt instellen.

Let op

Let op met wie je toegang verleent! Geef nooit meer toegang dan nodig, de kans is klein dat iemand volledige admin access nodig heeft, tenzij je samenwerkt met een gespecialiseerd bureau.

Facebook Ads Manager Dashboard

Tot zover de Ad Accounts en bijhorende paginarollen. Tijd voor het echte werk! Hiervoor gaan we even terug naar het Campagne overzicht.

Klik in het linker menu op Campagne Overzicht om op een dashboard terecht te komen. Momenteel zal dit nog leeg zijn – maar wanneer je begint met adverteren, krijg je hier een snel overzicht van je kosten die je maakte en de resultaten die behaald werden. 


Wil je dieper graven en een uitgebreider beeld krijgen van je resultaten, of wil je een campagne aanmaken? Daarvoor navigeren we naar het campagnescherm.

Campaigns, Ad Sets, & Ad (creatives)

Om naar het Campagne scherm te navigeren, klik je in het linkse menu op Campagnes of surf je opnieuw naar het overzicht.

Dit scherm is bovenaan opgedeeld met 3 verschillende tabbladen: campagnes, ad sets, en advertenties. Dit is meteen ook de structuur van een Facebook Ad Campagne, en het is belangrijk om deze goed te begrijpen.

Campagne

Om advertenties te kunnen runnen op Facebook, moet je eerst een campagne aanmaken. 

Een campagne wordt gebruikt om verschillende Ad Sets & Ads te groeperen wanneer deze hetzelfde doel hebben en onder dezelfde noemer vallen. 

Om een campagne aan te maken, druk je op de groene knop. Hierbij kan je een naam toekennen en het doel van je campagne instellen.

Je kiest zelf hoe je jouw campagnestructuur opstelt, maar probeer het zo logisch mogelijk op te bouwen! Zo bespaar je jezelf later tijd met het terugvinden van bepaalde zaken.

Kom hier alles te weten over het instellen van je Campagne.

Ad Sets

Binnen één campagne kan je verschillende Ad Sets aanmaken.

Een Ad Set bepaald het budget, de timing en het doelpubliek van je Ads. Het juist instellen van een Ad Set is dus cruciaal om goede resultaten te behalen.

Om het beste resultaat te boeken met Facebook Ads Manager, moet je een conversie instellen. Dat kan je doen door een Pixel te installeren (lees hier meer) en deze conversie als doel van de Ad Set op te geven.

Facebook zal dan automatisch optimaliseren voor deze conversie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verkoop van een product op je webshop, of het invullen van een contactformulier op jouw site.

Daarnaast is de selectie van je doelpubliek enorm belangrijk. Facebook geeft je een groot aantal basisopties voor het samenstellen van je Audience. Zo kan je bijvoorbeeld alle vrouwen tussen 20 en 35 jaar oud in de provincie Limburg als doelpubliek instellen. 

Ads

De feitelijke advertenties vormen het derde en laatste onderdeel van een campagne in Facebook Ads Manager. Hier kan je eindelijk de echte advertentie opstellen en je creativiteit de vrije loop laten.

Om een advertentie aan te maken, zal je moeten kiezen tussen verschillende types en layouts. Er zijn heel wat mogelijkheden, dus neem zeker eens een kijkje bij Facebook Ads Afmetingen.

Daarna heb je een visual (afbeelding of video) een een tekst (ook copy genoemd) nodig.

Beide stukjes van de advertentie moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zorg ervoor dat je afbeelding of video het juiste formaat heeft, en jouw tekst niet te lang of te kort is!

Tips voor het maken van een goede advertentie.

Reporting & Filters

Zijn je advertenties eenmaal aangemaakt en lopen de campagnes? Dan zullen de eerste data verschijnen in je campagne overzicht.

Hier kan je navigeren tussen de 3 tabbladen om de resultaten van je campagnes op te volgen. Deze rapportering geeft je de mogelijkheid om te filteren op verschillende gegevens om zo een beter inzicht te krijgen in de performance van jouw advertenties.

Klik rechts op de dropdowns “kolommen”, “breakdown” of “rapporten” en experimenteer gerust eens. Je zal zien dat je talloze opties hebt om de resultaten van je advertenties weer te geven. Zo kan je steeds een oogje in het zeil houden!

Nu het echte werk

De eerste keer werken met Facebook Ads Manager kan indrukwekkend zijn. Ad Accounts, campagnestuctuur, talloze opties, …

Hopelijk heeft deze gids je wegwijs gemaakt in de basisonderdelen van Ads Manager. Ben je klaar om jouw bedrijf naar een nieuw niveau te tillen met Facebook Ads? Neem gerust contact met ons op om eens kennis te maken en jouw doelen te bespreken.

Marketing optimalisatie Scan