Het voorbije jaar zagen we als Facebook ads agency een enorme stijging in het belang van e-commerce en online winkels. Dat heeft zijn impact gehad op Facebook advertenties: meer dan ooit zijn heel wat ondernemers en webshops op zoek naar manieren om klanten naar hun site te leiden. Facebook Ads vormen een uitstekend kanaal om dat doel te bereiken en de verkoop van je webshop of website een boost te geven. Om positieve resultaten te boeken met jouw facebook ads campagnes in 2021, geven we hier een aantal facebook ads tips mee die je geprobeerd moet hebben!
Facebook Ads Tips
TIP #1: Probeer Lead Ads
Hoewel ze al enkele jaren bestaan, maakt een relatief klein deel van de bedrijven gebruik van Facebook Lead Ads.
Met een facebook lead ad haal je de landing page naar Facebook! In plaats van je prospect meteen door te sturen naar een externe URL, krijgen ze meteen een form te zien.
Het leuke aan Facebook Lead Ads is: deze form is reeds ingevuld! Jouw potentiële klant hoeft enkel maar op Submit te drukken, en voilà; je lead is binnen.
Je kan zelf wel extra velden toevoegen voor extra informatie. Deze zullen niet automatisch ingevuld worden. Houd hier dus rekening mee als je het conversiepercentage van je form wilt optimaliseren!
Tip #2: Zet retargeting in
Het gebeurt maar al te vaak dat een bedrijf er in slaagt om een prospect naar hun website te lokken, maar wanneer deze dan na enkele minuten weer wegklikt, wordt de prospect volledig vergeten.
Dankzij retargeting kan je jouw websitebezoekers herinneren aan jouw merk of bedrijf, en ze met een gerichte advertentie terug naar je website brengen. Je kan ze bijvoorbeeld een tijdelijke korting aanbieden of een klein extraatje.
Naast websitebezoekers kan je ook andere custom audiences aanmaken om te retargeten. Denk bijvoorbeeld aan de leads uit een lead form advertentie!
Vind hier alle info om aan de slag te gaan met je eigen retargeting campagne!
Tip #3: Maak een lookalike audience
Lookalike audiences zijn ongetwijfeld een van de krachtigste tools voor jouw Facebook Ads in 2021.
Met lookalike audiences gaat Facebook op zoek naar potentiële klanten die dezelfde kenmerken vertonen als een custom audience naar jouw keuze. Met andere woorden, dit is de ideale manier om relevante personen te bereiken die je anders niet had gevonden!
Je zorgt eerst voor een custom audience van personen die voor jou relevant zijn (idealiter is dit een lijst van mensen die reeds klant zijn, of bijvoorbeeld leads) en geeft deze op als de bron voor de lookalike audience. Vervolgens gaat Facebook op zoek naar personen die sterk lijken op de personen in jouw lijst, op basis van hun kenmerken, gedrag, interesses… superhandig!
Je kan aanduiden hoe sterk je lookalike audience moet lijken op je custom audience. Het is een goed idee om te starten met 1% (de 1% meest gelijkaardige personen) en vervolgens te kijken of je campagne goed werkt. Is dat het geval, kan je dit stilletjesaan uitbreiden.
Tip #4: Check de ads van je concurrenten
De laatste in rij van onze Facebook Ads Tips is een functie die best goed verstopt zit.
In de beginjaren van Facebook ads was het de droom van iedereen: de advertenties van de concurrentie kunnen bekijken. Ondertussen heeft Facebook, om haar platform zo transparant mogelijk te houden, deze mogelijkheid al eventjes toegevoegd.
Om je concurrenten te “bespioneren”, navigeer je naar hun Facebook pagina (dus niet via Ads Manager). Scroll naar beneden tot je in de linkerbalk het blokje “Page Transparency” ziet en klik op “See all”.
Hier zie je een overzicht van de acties die deze pagina’s recentelijk heeft genomen. Druk op “Go to Ad Library” of “Advertentiebibliotheek”, en voila – je kan de advertenties van jouw concurrentie onder de loep nemen!
Uiteraard is het geen goed idee om deze zomaar te kopiëren. Toch kan het enorm interessant zijn om te ontdekken welke voordelen of producten zij in de kijker zetten, en hoe ze hun teksten schrijven. Een aanrader.
Hulp nodig met Facebook Ads?
Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!