Facebook Ads versus Boost Post: wat is het verschil?

Voor vele bedrijven en webshops is het al lang duidelijk: Facebook is een belangrijk communicatie- en marketingkanaal. Toch beperken ondernemers zich soms tot het ‘gratis’ of organische luik van Facebook, waarbij ze enkel nu en dan een berichtje op hun pagina posten.

De kracht van Facebook als marketingkanaal wordt pas echt duidelijk wanneer je advertenties inzet. Je hebt (als gebruiker) ongetwijfeld ervaring met deze Facebook Ads. Misschien zag je ook al een keer de optie om één van jouw paginaberichten te “boosten” voor een bedrag.

Zowel Facebook Ads als het boosten van een bericht zijn manieren om te betalen voor Facebook als marketingtool. Maar wat is het verschil? En welke gebruik je best?

Wat is een Boosted Post?

Een boosted post is een reeds bestaand Facebookbericht op jouw bedrijfspagina dat je een “boost” geeft, door hiervoor te betalen. Hierbij zal Facebook jouw bericht weergeven als advertentie aan het door jou gekozen doelpubliek.

Het voordeel van zo’n boosting is dat er niets meer gemaakt hoeft te worden; je vertrekt van een bestaand bericht. Je hoeft enkel een doelpubliek in te stellen en je budget te kiezen.

Maar er zijn ook heel wat nadelen; je opties zijn namelijk beperkt en gaan niet verder dan deze twee instellingen. Jouw Boosted Post (die dus een vorm van advertentie is) gaan optimaliseren en opvolgen is moeilijk.

Om het dus professioneler aan te pakken, kijken we naar Facebook Ads, waarbij je ook heel wat meer mogelijkheden hebt.

Wat zijn Facebook Ads?

Facebook Ads zijn de populairste en meest uitgebreide manier van adverteren op sociale media. Het gaat hier niet om reeds bestaande berichten, maar telkens over apart aangemaakte advertenties die elks een eigen formaat, locatie en doel kunnen hebben.

Om je eerste stappen in adverteren op Facebook te zetten, maak je gebruik van de Facebook Ads Manager.

LET OP!

Facebook Ads is een enorm uitgebreid onderwerp, en het kan best verwarrend zijn als het je “eerste keer” is! Het is geen slecht idee om hiervoor beroep te doen op een expert.

Facebook Ads vs. Boosting: Wat gebruik je?

Een bestaand bericht een extra duwtje in de rug geven wanneer het een mooi aantal likes of views heeft, is natuurlijk handig – en vooral eenvoudig. Als je enkel jouw bereik wat wilt verhogen, is dit een goede oplossing. Je hoeft ook geen helemaal geen verregaande kennis te hebben van de Ads Manager om een boosted post te maken. 

Dat gezegd zijnde, zijn Facebook Ads die je via de Ads Manager opzet bijna altijd de betere optie.

Wanneer je met Facebook Ads aan de slag gaat, heb je veel meer controle over hoe, waar, wanneer en vooral aan wie je boodschap getoond wordt. Je krijgt meer inzichten in de resultaten van jouw campagne en je kan zo jouw advertenties optimaliseren voor steeds betere resultaten.

Wanneer je met Facebook Ads werkt, krijg je toegang tot zaken als:

      • Meerdere placement opties (denk aan Instagram!)
      • Conversies tracken
      • Andere ad types en formaten
      • Uitgebreide targeting

Kortom, als je resultaten wilt behalen, zijn Facebook Ads de way to go!

Marketing optimalisatie Scan