Facebook Ads

Wat zijn Facebook Ads?

Facebook Ads zijn advertenties op Facebook, het sociale medium dat eigendom is van Meta, net als onder meer Instagram, Facebook Messenger en WhatsApp. Ze hebben meestal de vorm van een afbeelding, een carrousel of een video.

Facebook Ads kom je onder andere tegen in je nieuwsoverzicht, in Facebook Messenger en tussen de video reels. Dankzij hun hoge kostenefficiëntie zijn Facebook Ads interessant voor heel veel bedrijven, van de lokale eenmanszaak tot de bekende multinational.

Om als bedrijf reclame te maken op Facebook, moet je in de Facebook Ads Manager zijn. Hier maak en beheer je al je advertenties. Voor je je Facebook advertentie online plaatst, stippel je je doelen uit in een Campagne en bepaal je hoe je die best bereikt in een Ad Set. Daarbij maak je gebruik van de uitgebreide mogelijkheden om precies jouw doelpubliek te selecteren.

Add Value growth marketing agency

Waarom adverteren op Facebook?

… omwille van het grote publiek dat je bereikt. 

Facebook is een populaire plek om te adverteren omdat het nog steeds een van de populairste sociale media ter wereld is. Elk dag gebruiken liefst 1,9 miljard mensen het platform. In België bereik je via Facebook 6,3 miljoen mensen of twee derde van alle Belgen die actief zijn op sociale media. Via Facebook Messenger geraak je tot bij 5 miljoen Belgen, meer dan de helft van onze totale bevolking.

Bovendien bereik je die enorme groep potentieel geïnteresseerden op verschillende manieren. Facebook Ads zie je op uiteenlopende plaatsen in Facebook, van de videoreels over het nieuwsoverzicht tot Messenger. Jouw advertentie maakt dan ook naadloos deel uit van het platform – een veel fijnere gebruikservaring dan bijvoorbeeld een film die onderbroken wordt voor reclame.

… omdat het een kostenefficiënte strategie is.

Tegenover dat grote potentieel staan relatief lage kosten. In vergelijking met andere platformen zoals Google Ads en LinkedIn Ads is Facebook een goedkoper alternatief voor bedrijven met een kleiner marketingbudget. Zo heb je voor enkele euro’s al een duizendtal weergaves van je merk of bericht. Websiteverkeer (clicks) en leadgeneratie zijn duurder, maar nog steeds bereikbaar. Uiteraard is de uiteindelijke kostprijs van je campagne afhankelijk van heel wat factoren, waaronder je doelpubliek, de looptijd en je concurrentie.

… omdat je met gerichte targeting precies jouw doelpubliek bereikt.

Je zet je marketingbudget nog efficiënter in dankzij de uitgebreide targetingopties die Facebook biedt. Zo belandt jouw advertentie alleen bij mensen die het meest geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan locatie, leeftijd, geslacht, taalvoorkeur, opleidingsniveau, relatie- en gezinsstatus, beroep en industrie, gedrag en koopintentie en nog veel meer.

Bovendien maak je bij Facebook gebruik van krachtige mogelijkheden voor remarketing en retargeting. Met zo’n Facebook retargeting campagne verhoogt je kans op conversies nog meer. Hiermee bereik je namelijk mensen die eerder al interesse toonden in jouw producten of diensten door bijvoorbeeld je website te bezoeken.

Hoe adverteer je op Facebook?

Om te adverteren op Facebook, begeef je je naar de Facebook Ads Manager. Hier beslis je wie welke rol opneemt voor jouw advertenties op Facebook. Via het Campaign dashboard maak en beheer je je campagnes. Je filtert er verder de juiste rapportages uit om de resultaten van je advertenties te analyseren en optimaliseren.

Tip: je eerste bezoek aan de Ads Manager is vast overweldigend. Met onze gids voor de Facebook Ads Manager bij de hand weet je hoe je er geraakt en waar je naartoe moet.

Een Facebook advertentie zet je op in drie lagen: eerst de campagne, dan de advertentie set, tenslotte de ad.

1.      Campagne

Hiermee definieer je je doelstelling. Bij het kooptype kies je uit reservering of veiling:

  • Met een reservering plan en koop je je campagnes met voorspelbare prestatiedoelen.
  • Een veiling biedt meer keuze, efficiëntie en flexibiliteit, maar ook minder voorspelbare resultaten.

Vervolgens stelt Facebook je een aantal campagnedoelstellingen voor. Op basis daarvan optimaliseert het jouw advertentie.

  • Verkoop: bereik mensen die waarschijnlijk je product of dienst gaan kopen – maximaliseer je ROI en vergroot je omzet.
  • Leads: verzamel gegevens van interessante doelklanten – bezoekers vullen het Facebook leads formulier
  • Betrokkenheid: krijg meer videoweergaven, vind-ik-leuks op je pagina of reacties op een evenement.
  • Verkeer: leid je doelpubliek naar je website, je app of je Facebook-event – staat of valt met een sterke CTA.
  • Bekendheid: vergroot je merkbekendheid bij iedereen die je advertentie opmerkt – hou wel rekening met een lage CTR.
  • App-promotie: overtuig meer mensen om je app te installeren en te gebruiken.

Tip: neem onze gids door om snel en efficiënt jouw Facebook campagne op te zetten.

2.      Advertentieset

Hier leg je je budget, je planning, je doelpubliek en de vertoning vast. Zo heb je de mogelijkheid om per campagne verschillende advertentiesets in te stellen.

  • Budget: kies uit een daily budget, vastgelegd voor de looptijd van de campagne, of een lifetime budget, dat Facebook zelf zo efficiënt mogelijk verdeelt.
  • Planning: geef een startdatum en tijdstip in, een einddatum is optioneel maar wel een aanrader voor je eerste advertenties.
  • Doelpubliek: het belangrijkste en meest uitgebreide onderdeel, met bovendien de mogelijkheid om zelf doelpublieken te uploaden of lookalikes te maken. Bij het instellen van je Facebook Ads doelgroep kies je voor retargeting van mensen die je al kennen of prospecting van nieuwe leads.
  • Vertoning: de veiligste optie hier is ‘automatic placements’, dan toont Facebook de advertentie op de meest relevante plaatsen (meestal de news feed).

3.      Advertentie

Eindelijk tijd om je creativiteit bot te vieren! Hier bepaal je welke advertentie Facebook toont: een afbeelding, een video of een carrousel. Opnieuw is het een goed idee om voor één advertentieset meerdere advertenties klaar te zetten. Zo voorkom je dat mensen je reclame beu geraken.

Tip: we publiceerden een handleiding om een Facebook ad te maken in 5 heldere stappen, met afbeeldingen en praktijkvoorbeelden.

De verschillende soorten Facebook Ads

Er bestaande verschillende soorten Facebook Ads, maar de populairste zijn de afbeelding, de carrousel en de video.

Facebook Ads met afbeelding

Deze ben je vast al eens zelf tegengekomen. 1 afbeelding, met een opvallend beeld, knallende copy en een heldere CTA. Ideaal om 1 boodschap of concept krachtig te communiceren, bijvoorbeeld een product in promotie, een vacature of een aankondiging van een evenement.

Ons advies

Houd rekening met de meest geschikte Facebook Ads afmetingen en formats. Een JPEG van 1080 x 1080 pixels is onze persoonlijke favoriet.

Facebook Ads met carrousel

Niet genoeg aan 1 afbeelding? In een carrousel kan je maximaal 10 foto’s of video’s kwijt. Je hebt bovendien de mogelijkheid om elke afbeelding of video een eigen link te geven. Dat maakt de carrousel ideaal om meerdere producten of verhalen in één keer te delen.

Ons advies

Gebruik steeds vierkante afbeeldingen, die doen het perfect op mobiel en desktop. Maak je afbeeldingen niet groter dan 30MB en je video’s niet groter dan 4GB.

Facebook Ads met video

‘Scroll stopping’ is hier het doel, je wilt de aandacht van Facebookgebruikers vangen. Zorg dus voor een pakkend begin van je video. Dit type Facebook Ads biedt je de mogelijkheid een verhaal te vertellen, met bijvoorbeeld een blik achter de schermen.

Ons advies

Facebook raadt zelf aan je video niet langer dan 15 seconden te maken. Bij de meeste video’s staat geluid standaard uit, zorg dus voor ondertiteling.

Je Facebook Ads lopen, wat nu?

Je campagne is ingesteld, je advertentieset gedefinieerd, je advertentie geüpload. Klaar? Nee, hoor. Denk ook zeker aan volgende zaken:

Moeilijkheden met het instellen van je campagne? Of te weinig tijd voor een efficiënte opvolging? Dan is jouw Facebook Ads uitbesteden de perfecte oplossing. Add Value is jouw gespecialiseerd Facebook Ads agency, met focus op winst. Contacteer ons om samen te werken.

Vaakgestelde vragen over Facebook Ads

Hoeveel kost adverteren op Facebook?

Je bepaalt helemaal zelf hoeveel je spendeert aan je Facebook Ads. Ga je bescheiden voor 1 euro per dag? Of smijt je er liever budgetten tegenaan waarmee de gemiddelde medemens een huis koopt? Door het haarfijn targetten op jouw doelpubliek levert je advertentie gegarandeerd op. Bovendien helpt Facebook je met plezier bij de besteding van je budget. Daarvoor heb je de keuze tussen een vaste dagelijkse besteding of een budget dat Facebook zelf verdeelt over de looptijd van je campagne.

Met verschillende campagnes, advertentiesets en advertenties die tegelijk draaien, is het lastiger om je uitgaven bij te houden. Facebook voorziet bestedingslimieten voor je campagne en voor je account. Daarmee stel je het maximumbedrag in dat je bereid bent uit te geven. Nadeel is wel dat je campagne of zelfs alle campagnes onmiddellijk stopgezet worden wanneer je je maximum overschrijdt.

Voor wie is adverteren op Facebook interessant?

Dankzij Facebook Ads bereik je met uiteenlopende budgetten precies jouw doelpubliek. Dat maakt het een interessante en laagdrempelige marketingstrategie voor heel veel ondernemingen. Zo maken al deze bedrijven hun Facebook Ads op maat van hun eigen budget en hun eigen doelpubliek:

  • een lokale producent die zich voorstelt aan geïnteresseerden in de onmiddellijke omgeving
  • een supermarktketen die nationaal uitpakt met een promo op een van de producten
  • een multinational die met een internationale campagne de naamsbekendheid nog verbetert
Wanneer laat je best je Facebook Ads lopen?

Alarmerend bericht: je omzet daalt! Tijd om die wat op te krikken met wat Facebook Ads? Zo werkt het dus helaas niet. Voor mensen tot een aankoop overgaan, moeten ze je product of dienst leren kennen en vertrouwen. Hoe vaak heb je zelf al iets gekocht zonder precies te weten wat het is? Om je naamsbekendheid te verbeteren is het een goed idee om dezelfde campagne met verschillende advertenties gedurende langere tijd te laten lopen.

Voor verkoopdoelstellingen die aan specifieke tijdstippen gebonden zijn, speel je wel korter op de bal. Hou daarbij wel rekening met de omstandigheden. Adverteren voor een automerk is duurder tijdens het Autosalon dan in de zomer. Een stofzuiger adverteer je dan weer liever in de rustigere januarimaand dan in de eindejaarsperiode.

Facebook Ads versus boosten, wat is het verschil?

Facebook ads versus boosting zijn twee verschillende zaken. Een post boosten betekent betalen om een bestaand bericht weer te geven als advertentie. Het is heel wat eenvoudiger dan een Facebook ad, maar de opties zijn beperkter. Professionals gebruiken dan ook Facebook Ads.

Heb je technische kennis nodig voor Facebook Ads?

Technische kennis is niet vereist voor het opzetten van een advertentie op Facebook. Om alle mogelijkheden van de Ads Manager te benutten, heb je wel heel wat doorzettingsvermogen en expertise nodig. Bovendien helpt een technische achtergrond wel voor deze onderdelen van Facebook Ads:

Geen zin om je tanden stuk te bijten op deze technische materie? Besteed je Facebook Ads uit aan een gespecialiseerd bureau zoals Add Value.