Is je facebook advertentie afgekeurd? Telkens je een nieuwe advertentie aanmaakt, moet deze eerst goedgekeurd worden door Facebook. Dit is een logische maatregel om te vermijden dat men slechte, misleidende of ronduit illegale reclame op Facebook verspreid.
Doorgaans duurt die Review slechts enkele minuten tot uren – uitzonderlijk wat langer. Maar wat als je de melding ontvangt dat jouw Facebook ad is afgekeurd?
Er zijn heel wat mogelijke redenen waarom jouw Facebook advertentie is afgekeurd. Vaak gaat het om kleine, onschuldige dingen. Soms is Facebook zelfs even fout, en wordt de ad na een tweede review wél goedgekeurd.
Waarom is mijn advertentie afgekeurd?
Inbreuk op de richtlijnen
Een eerste veelvoorkomende reden tot afkeuring is een advertentie die – volgens Facebook – in strijd is met de richtlijnen van het platform. Er zijn een aantal thema’s die Facebook verbiedt wanneer het op adverteren aankomt.
Denk hierbij aan o.a.:
-
-
- Alcohol en drugs
- Seksuele of erotische content
- Misbruik van Copyright in visuals of teksten
- Racisme en Discriminatie
- Illegale producten of diensten
-
Wanneer Facebook denkt dat jouw advertentie gelinkt kan worden aan één van bovenstaande, zal deze automatisch afgekeurd worden.
Is dat niet het geval, maar ben je toch afgekeurd? Probeer eens te variëren in je tekst, of test een nieuwe afbeelding, en probeer opnieuw.
Onterecht?
Ben je er van overtuigd dat je onterecht bent afgekeurd? Je kan een review aanvragen via Facebook Account Quality.
De bestemming (landing page) van jouw advertentie of de URL
Facebook kijkt niet alleen naar de advertentie zelf: ook de pagina waarop een bezoekers terecht komt na het klikken op de ad, nemen ze mee in hun besluit.
Met andere woorden, zorg ervoor dat jouw landing page ook voldoet aan alle richtlijnen en werkt op alle devices. Test hem zeker voldoende, en gebruik zoveel mogelijk hetzelfde taalgebruik en dezelfde afbeeldingen als in je advertentie.
Facebook zal je advertentie ook afkeuren wanneer ze jouw verdenken van URL cloaking of redirecting. Als je tools gebruikt om bezoekers naar een andere URL te sturen dan degene die je in Facebook Ads manager hebt gebruikt, kan het zijn dat je advertentie wordt afgekeurd.
De 20% regel… is afgeschaft.
Enkele jaren geleden gebeurde het regelmatig dat advertenties werden afgekeurd omdat de afbeelding te veel tekst bevatte. Wanneer meer dan 20% van de afbeelding tekst was, keurde Facebook dit af.
Deze regel is ondertussen echter versoepeld.
Te veel tekst is dus niet langer een reden waarom jouw ad is afgekeurd!
Checklist: Enkele regels om te onthouden
Om te vermijden dat je Facebook ads worden afgekeurd en je telkens tijd verliest aan het aanpassen en opnieuw reviewen, is het een goed idee om een aantal basispunten in acht te nemen bij het maken van elke advertentie.
-
- Denk aan de richtlijnen. Vermijd onderwerpen of verwoordingen die gelinkt kunnen worden aan illegale, seksuele, of beledigend.
- Wees eerlijk. Probeer gebruikers niet te misleiden en vertel geen leugens.
- Spreek gebruikers niet aan op basis van persoonlijke kenmerken. Denk hierbij aan huidskleur, geloofsovertuiging, inkomen, mentale gezondheid, ….
- Alcohol, dating, en gokken vallen vaak in een grijze zone. Vermijd deze onderwerpen tenzij absoluut noodzakelijk.
- Drugs en tabaksproducten zijn volledig verboden. Supplementen kunnen wel, maar vallen binnen een grijze zone.
- Let op met Copyright. Vermijd merknamen en logo’s.
- Probeer nooit te insinueren dat jouw product of dienst aan Facebook gelinkt is of goedgekeurd is door Facebook.