Hoe moet je een Facebook campagne opzetten?

Wanneer je op Facebook wilt adverteren, is de eerste stap altijd het opzetten van een campagne. Een goede structuur is belangrijk om de juiste resultaten te behalen, en die begint bij het aanmaken van je Facebook Ads campagne in de Ads Manager.

Facebook campagne

Het doel van je campagne

De eerste stap bij het opzetten van een Facebook campagne is het vastleggen van je overkoepelende doel. Je hebt hier een aantal opties, verdeeld in 3 categorieën:

  • Awareness
  • Consideration
  • Conversion

Deze 3 categorieën komen overeen met de fases in jouw “funnel” of customer journey. Een potentiële klant moet eerst je bedrijf kennen, dan overwegen en gaat dan pas tot conversie over.

Binnen deze 3 fases geeft Facebook je heel wat mogelijke doelen bij het opzetten van je campagne. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bereik
  • Video views
  • App Installs
  • Verkoop op webshop

Is je Pixel geïnstalleerd?

Een aantal van deze doelen kunnen pas getracked worden wanneer je de Facebook Pixel hebt geïnstalleerd op jouw website, webshop of app. Dit is een stukje code waarmee Facebook kan opvolgen wat gebruikers doen nadat ze op jouw advertentie hebben geklikt.

TIP

Geen idee hoe je Facebook Pixel installeerd?
Wij helpen je met onze handige gids “Eenvoudig Facebook Pixel installeren

Wat is adventage campaign budget?

Dit is een type budgetverdeling dat wordt gebruikt in online advertentiecampagnes. In plaats van een vast bedrag toe te wijzen aan elke afzonderlijke advertentieset, zorgt het Advantage+-campagnebudget ervoor dat je budget flexibel wordt verdeeld over verschillende advertentiesets om de beste resultaten te behalen.

De verdeling is afhankelijk van de gekozen weergaveoptimalisatie en bodstrategie. Weergaveoptimalisatie gaat over hoe en waar je advertenties worden weergegeven voor het beste resultaat, terwijl bodstrategie betrekking heeft op hoe je biedt in het advertentieveilingproces.

Met andere woorden, als bepaalde advertentiesets beter presteren dan andere, gebaseerd op je gekozen criteria voor succes (zoals klikken, conversies, weergaven, enz.), zal meer van het budget automatisch naar die beter presterende sets worden omgeleid. Dit helpt om de ROI (Return On Investment) van de advertentiecampagne te maximaliseren door middel van real-time aanpassingen, zodat je meer waarde krijgt voor je uitgegeven geld.

advantage campaign budget

Campagne structuur; ad sets & ads

Het opzetten van een Facebook campagne is een belangrijke eerste stap voor de structuur van je account. Zo’n structuur bestaat uit drie lagen:
1. Campagne
2. Ad Sets
3. Advertenties

Zoals je hebt gezien, bepaald de eerste laag dus het doel van de campagne, en kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van Campaign Budget Optimization.

Specifiekere opties, zoals het doelpubliek en het budget, kan je instellen op het niveau van de Ad Sets. Ontdek alles over het opzetten van Ad Sets binnen jouw Facebook campagne in ons stappenplan voor Facebook Ads Manager.

Marketing Optimalisatie Scan

"*" indicates required fields