De Facebook Pixel installeren is één van de redenen waarom adverteren met Facebook zo krachtig is. Zonder dit stukje code zouden adverteerders en marketeers niet weten hoe hun campagnes performen, wat hun gebruikers op de site doen, en hoe ze hun budget het beste inzetten.
Kortom, een (werkende) Pixel is een absolute noodzaak om jouw Facebook ads strategie tot een success te maken.
Wat is een Facebook Pixel?
De Facebook Pixel is een kort stukje code dat je op de pagina’s van jouw website of webshop plaatst. De pixel houdt vervolgens bij wat er op die pagina gebeurt, zoals gedrag en aankopen, en stuurt deze informatie door naar Facebook voor rapportage en gebruik in campagnes.
De Facebook Pixel is een voorbeeld van een “cookie” – jouw bezoekers merken hier niets van, maar je moet wel hun toestemming vragen.
De voordelen van de Facebook Pixel
Er zijn een aantal functies van de Facebook Ads Manager waarvoor je een geïnstalleerde facebook pixel nodig hebt.
Resultaten en bezoekersgedrag
Misschien wel de meest cruciale functie van de pixel is het bijhouden van de resultaten van jouw campagnes. Als je niet meet of mensen effectief tot aankoop overgaan, kan je onmogelijk jouw campagnes optimaliseren. Je weet dan ook niet of jouw budget wel goed geïnvesteerd werd. Meten is weten!
Custom Audiences
Een belangrijke functie van de Audience Manager zijn custom audiences. Deze zal je ongetwijfeld gebruiken om het meeste uit jouw Facebook Ads te halen of om aan retargeting te doen. Om bezoekers te retargeten, heb je de informatie van jouw Pixel nodig!
Dynamic Ads
Eén van de krachtigste tool voor webshops en e-commerce bedrijven zijn Facebook Dynamic Ads. Met deze advertenties toont Facebook automatisch relevante producten aan jouw potentiële klanten. Als ze een bepaald product op jouw site bekijken, toont Facebook – dankzij de Pixel – dit product achteraf nog een aantal keer aan die klant, in de hoop hem te overtuigen.
Jouw Facebook Pixel code
Om jouw persoonlijke Pixel Code te vinden, navigeer je naar de Ads Manager.
Hier vind je links in het menu de “Business Tools” (klik op de 9 bolletjes), waaronder Events Manager.
In de Events Manager klik je op “Add Events” of “Events Toevoegen”, waarna je kiest voor “New Website” of “Nieuwe Website”. Nu krijg je de keuze om de Pixel manueel te installeren of via een integratie met een platform (zie verder).
Let op
Je beschikt slechts over één pixel code per Ad Account. Heb je meerdere websites of shops en wil je verschillende Facebook Pixels installeren, maak dan een Business Asset aan voor elk van deze sites.
Wanneer je voor Manueel kiest, krijg je Pixel code te zien. Het is een goed idee om deze ergens op te slaan, zodat je deze altijd bij de hand hebt. Je zal deze ook nodig hebben wanneer je de Pixel wil installeren via Google Tag Manager.
Facebook Pixel Installeren op Shopify
Heb je een webshop op het platform van Shopify? Dan kan je de Pixel eenvoudig installeren dankzij de handige Shopify integratie.
Navigeer eerst naar je Shopify Admin panel, en klik onder ‘Sales Channels’ op Preferences. Hier vind je de optie Facebook Pixel, met een knop om deze op te zetten.
Je maakt nu een nieuwe Sales Channel aan voor Facebook. Voeg al je assets – accounts, business manager, pages, data sharing … – toe en bevestig.
Ziezo! Jouw Facebook Pixel is geïnstalleerd via Shopify.
Facebook Pixel Installeren op WordPress
Als je een beetje technische kennis hebt, kan je de Facebook Pixel installeren door de code rechtstreeks in de head-tag van jouw website te plaatsen. Gelukkig is dat absoluut niet nodig – er zijn verschillende handige (én gratis) plugins die het installeren van de Facebook Pixel super eenvoudig maken.
Een goed voorbeeld is Pixel Caffeine (https://wordpress.org/plugins/pixel-caffeine/).
Wanneer je deze plugin via WordPress installeert, hoef je enkel in het WordPress Dashboard naar de plugin te navigeren en je Facebook account te koppelen. Geef ook nog even jouw Pixel ID in, en klaar is kees!
! Jouw Pixel ID vind je in het stukje code van de Pixel. Het is een cijfer vlak na het stuk ‘pageview’, te vinden als fbq(‘init’, ‘XXXXXXXX’);’ waarbij XXXXXXXX jouw Pixel ID is.
Facebook Pixel Installeren via Google Tag manager
Werk je met Google Tag Manager? Dan kan je een nieuwe Tag aanmaken om jouw Facebook pixel te installeren.
Momenteel bevat Google Tag Manager geen standaardtag voor de Pixel, dus je werkt best met een “Custom HTML” tag. Maak een nieuwe tag van dit type aan, en plak jouw Pixel code in het veld.
Je moet hier ook nog een trigger toevoegen – doorgaan is dit type Page View, voor All Pages, bij het installeren van de basiscode.
Events Setup voor Facebook Pixel
Nu jouw Pixel is geïnstalleerd, is het tijd om events en acties op jouw webpagina’s te tracken!
Facebook heeft hier een handige tool voor voorzien: de Event Setup tool.
Hierbij navigeer je opnieuw naar de Events Manager in Facebook, en klik je op Add Events. Kies vervolgens voor “Pixel”. Je zal gevraagd worden op de URL in te geven van de pagina waarop je events wilt tracken.
Van zodra je dit doet, opent jouw webpagina. Hier kan je nu het gewilde event simuleren, alsof je zelf de gebruiker bent. Facebook zal vervolgens vragen om hier een event van te maken!
TIP
Wil je controleren of je Facebook Pixel goed geïnstalleerd is, en of events correct getracked worden?
Installeer dan de Chrome Extensie “Facebook Pixel Helper”
Conclusie
Nu de Pixel geïnstalleerd is, ben je klaar om het maximale uit jouw Facebook Ads te halen! Track je events zorgvuldig en test regelmatig, om te voorkomen dat jouw data niet correct is. Zo voorkom je onnodige problemen en wordt je budget efficiënt gespendeerd.
Veel succes!