Facebook heeft de ideale feature voor iedereen met een webshop: de Product Catalog!
De Product Catalog en Product Feed staat bedrijven toe om een lijst van producten te uploaden op Facebook, waarna deze producten gebruikt kunnen worden in Facebook Ads en getagd kunnen worden op foto’s. Je hebt ook een Catalog nodig om een Facebook Shop te kunnen activeren.
Wat is de Facebook Product Catalog?
De Facebook product catalog of feed is een bestand dat verschillende variabelen bevat over jouw producten. Denk hierbij aan een titel, een beschrijving, een productcategorie, een uniek ID, en meer.
Het bestand is een XML feed op je website, waarvan je de URL aan Facebook doorgeeft. Dat klinkt best ingewikkeld, maar gelukkig is er voor zowel Shopify- als WooCommerce gebruikers een eenvoudige oplossing
Sinds 2020 is er de Facebook Shop: e-commerce rechtstreeks via Facebook! Om gebruik te maken van de Facebook Shop heb je ook een product catalog nodig.
Een nieuwe Product Catalog aanmaken
Er zijn verschillende manieren om een product catalog aan te maken op Facebook. Gebruikers van e-commerce platformen als Shopify en WooCommerce kunnen gebruik maken van handige apps om het proces sterk te vereenvoudigen.
Draait jouw webshop op het platform van Shopify, WooCommerce, Magento, …? Dan kan je via Facebook zeer eenvoudig je producten koppelen.
Om de product catalog aan te maken, open je het menu in Ads Manager en scroll je naar beneden. Klik op “Product Catalogs”.
Vervolgens kies je voor “Product Catalog” en doorloop je alle nodige stappen. Onderweg kan je jouw e-commerce platform koppelen voor een automatische creatie van de catalog.
Dynamic Ads
Waarvoor kan je deze Product Catalog nu gebruiken? Er zijn een aantal krachtige toepassingen die je als webshop kan inzetten.
Een eerste is Dynamic Ads. Deze dynamische ads tonen jouw producten aan personen die een bepaalde actie hebben ondernomen die overeenkomt met jouw product.
Zocht iemand bijvoorbeeld online op “gele schoenen” en verkoop jij gele Nike Sneakers, dan zal Facebook dat product weergeven in de advertentie. Handig, toch?
Ook wanneer iemand die gele Nikes bezoekt, maar ze niet koopt, zal Facebook dat specifieke product nog een tijdje aan hen tonen. Wanneer deze dan uiteindelijk gekocht worden, stopt Facebook ook met die specifieke advertentie.
Producten taggen op Facebook & Instagram
Van zodra je een Product Catalog hebt geüpload, kun je deze producten taggen in jouw posts op Facebook op Instagram. Gebruikers die jouw post zien, kunnen zo meteen doorklikken naar de productpagina om te betalen!
Je tagt je product in een Facebook post door, bij het aanmaken van een nieuwe post op de pagina, onderaan het product icoontje te selecteren. Je kan vervolgens kiezen uit de producten in jouw catalog.
Nieuw: Facebook Shop!
Recent kwam er een nieuwe toepassing voor product catalogs: Facebook Shop!
Met een Facebook Shop kan je de producten rechtstreeks vanop Facebook verkopen. Zo probeert Facebook wat marktaandeel van Shopify en co af te snoepen, maar er is geen reden om niet op beide platform (een eigen webshop én Facebook Shop) aanwezig te zijn!
Voor je Facebook Shop kan je gebruik maken van een bestaande product catalog, of een nieuwe aanmaken.
Om een Facebook Shop aan te maken, surf je naar deze pagina. Facebook heeft een duidelijke onboarding aangemaakt waarmee je eenvoudig alles kunt opzetten.
Na het aanmaken van je Facebook Shop kan je Collections aanmaken en je winkel publiceren. Daarna wordt deze nog even gereviewed door Facebook.
Is je Shop goedgekeurd? Top! Dan kunnen gebruikers nu jouw producten aankopen in Facebook.