Retargeting Campagne met Facebook Ads

Waarom een facebook retargeting campagne? Een pijnlijke waarheid die adverteerders en marketeers onder ogen moeten zien, is dat een aanzienlijk deel van hun websitebezoekers nooit actie onderneemt voor ze weer vertrekken.

Hoewel ze wél interesse hebben in jouw producten of diensten, zijn ze niet altijd bereid om daar meteen voor te betalen en tot aankoop over te gaan.

In veel gevallen doet een bedrijf hier niets aan – de bezoekers komen en gaan, zonder dat deze potentiële klanten nog benaderd worden. Dat is waar retargeting van pas komt.

Retargeting is het ‘opnieuw targeten’ van een bepaald publiek, waarbij zij advertenties te zien krijgen van bedrijven of producten die ze eerder bekeken.

Facebook is, dankzij het enorme bereik en de handige Facebook Pixel, het ideale platform voor retargeting.

Het doel van retargeting ads

Het doel van een retargeting campagne op Facebook is om jouw potentiële kopers te herinneren aan jouw product of dienst. Ze toonden immers interesse hierin, dus vaak is een extra duwtje in de rug alles wat nodig is om een nieuwe klant binnen te halen!

Afhankelijk van wat je als bedrijf hebt te bieden, kan het doel nog verschillen:

      • Je kan iemand herinneren aan zijn “winkelmandje” en de producten die hierin zitten, zonder dat deze gekocht werden
      • Toonde iemand interesse door enkele minuten een productpagina te bekijken? Zet de voordelen van dit product nogmaals in de kijker, of geef een korting!
      • Bekeek iemand de Prijzen-pagina voor jouw dienst? Overtuig hem met een opvallende advertentie of een kans om opnieuw in contact te treden.

Hoewel de doelen kunnen verschillen, is de essentie steeds hetzelfde: je bereikt een persoon waarmee je eerder al contact had (als websitebezoeker of anders).

Je campagne aanmaken

Maak een Audience

Om van start te gaan met een succesvolle retargeting campagne, heb je een eerst een Audience nodig dat je als doelpubliek kan gebruiken.

Navigeer in de Facebook Ads Manager naar Audiences. Hier kan je alle audiences beheren en er nieuwe aanmaken.

Een goed voorbeeld is een Audience van mensen die in de laatste 7 dagen jouw website bezochten. Hiervoor klik je op Create Audience, en kies je voor Custom Audience.

Let op

Om een Custom Audience te maken gebaseerd op eerdere websitebezoekers, moet je de Facebook Pixel Installeren.

Lees hier alles over de Facebook Pixel.

Als Source of Bron voor je Audience kies je voor Website. Nu krijg je de instelling voor deze Audience te zien.

Kies voor jouw Facebook Pixel, en geef 7 dagen in als de Retention Time. Geef de Audience een duidelijke naam en beschrijving, zodat je deze later makkelijk kunt terugvinden.

Campagne aanmaken

Maak een nieuwe Facebook Ad aan, met een campagnedoel dat overeenstemt met je strategie. Wil je bezoekers overtuigen om een product van je webshop te kopen, of wil je eerder dat ze een offerte aanvragen? Zorg ervoor dat je het correcte objectief selecteert.

Wanneer de campagne is aangemaakt, is het tijd voor de Ad Set. Dit is de belangrijkste stap, aangezien je hierbij het doelpubliek moet bepalen.

Kies bij het aanmaken van de Advertentieset voor Custom Audiences, en selecteer de Audience die je zonet hebt gemaakt uit de lijst.

Ga nu verder met de Ad Set en Advertenties zoals gewoonlijk. Hou er rekening mee dat je jouw advertenties (tenzij het Dynamic Ads zijn) toespitst op het feit dat deze personen reeds jouw website bezochten, en jouw bedrijf of merk dus kennen!

Klaar voor Retargeting

Klaar om je eerste retargeting campagne te lanceren? 

Doorgaans boeken adverteerders opvallende resultaten met dit soort campagnes. Het publiek dat de advertenties te zien krijgt, staat namelijk als een stuk dichter bij de verkoop dan gewoonlijk, waardoor je meer conversies krijgt voor minder budget.

Hopelijk ervaar je snel gelijkaardige resultaten. Veel succes met adverteren!

Marketing optimalisatie Scan