Het is zover, je wilt starten met Google Shopping. Goed idee, laten we beginnen bij het begin.
Van je product, tot je advertentie:
Het uiteindelijke doel van je Google Shopping campagne is om met de producten van je webshop tussen de zoekresultaten in Google te verschijnen. Daarvoor moeten we de producten op je webshop op een bepaalde manier doorsturen naar Google. Dit op een manier die Google begrijpt uiteraard!
Er zijn verschillende zaken die we hiervoor moeten linken. In deze blog leggen we alle zaken bloot die je hiervoor in orde moet brengen. Zo kan ook jij starten met het adverteren van je producten via Google Shopping.
We moeten je waarschijnlijk niet uitleggen dat je webshop en producten de basis zijn van een goede Google Shopping campagne. Je webshop dient als online winkel, en bevat ook alle product informatie!
Je product feed bevat alle product informatie. Dit is een groot sheet dat opgebouwd is op een manier die Google begrijpt. Veel fouten binnen Google Shopping, zullen te herleiden zijn naar een fout in de product feed.
In het Google merchant center zal je de product feed(s) van je webshop beheren, en je kan er ook problemen in oplossen.
In je Google Ads account zal je uiteindelijk je campagnes opbouwen, optimaliseren en monitoren. Simpelweg dient je Google Ads account voor het runnen van de advertenties die in de zoekresultaten in Google zullen verschijnen.
In je Google Analytics account zal je de resultaten kunnen monitoren, (remarketing) audiences aanmaken en data interpreteren.
Zo, nu weet je waaruit een Google Shopping campagne allemaal bestaat. Om we weten dat je na het lezen van deze blog waarschijnlijk nog niet genoeg informatie zal hebben om te starten, hebben we ook nog een handige checklist die je kan helpen voor je eerste succes met Google Shopping!
Lees of download de Google Shopping checklist hier!
Google Shopping Instelling Checklist
Gebruik deze checklist om te zien waar u zich in het configuratieproces bevindt.
Webshop
– Voer nauwkeurige productgegevens en afbeeldingen in de back-end van uw webshop in
– Zorg voor de volgende gegevens: contact-, verzend-, retour- en restitutiegegevens
Google Merchant Center
– Maak een Google Merchant Center (GMC) account aan
– Verifieer en claim uw domein in GMC
– Verzendinstellingen configureren in GMC
– Creëer een productfeed
– Aanbevolen optie: Gebruik een plugin/app/extensie
Alternatieve opties:
productattributen
– Productfeed uploaden
– Tabblad Diagnostiek bekijken
– Herstel fouten
Google Analytics
– Schakel e-commerce bijhouden in Google Analytics in
– Voeg e-commerce tracking code toe aan uw website
– Instelling controleren met Google Tag Assistant
Google Ads
– Maak een Google Ads account aan
– Google Ads koppelen aan Google Analytics
– Importeer Transacties als een conversiedoel in Google Adwords
– GMC koppelen aan Google Adwords
Google remarketing audiences
– Schakel remarketing in Google Analytics in
– Creëer doelgroepen in Google Analytics
– Tweak Google Analytics-trackingcode om remarketing in te schakelen
– Voeg Google Ads Dynamische remarketing toe aan uw product paginasjabloon
Zo! Hier kan je alast mee aan de slag. Vragen? Neem gerust contact met ons op!