Als performance marketing agency, zijn wij dagdagelijks bezig met het behalen van resultaten via Google Ads voor onze klanten. Lees hier hoe wij dit aanpakken!
Google heeft de neiging om meer automatisering en complexiteit toe te voegen in hun tools.
Hoewel dit kan helpen bij het dagelijkse campagnebeheer, gaat dit ten koste van de controle over je campagnes.
Als marketeer moet je controle behouden over campagnes en strategieën. Google zijn optimalisaties zijn niet altijd in uw beste belang, noch kennen ze de context van uw bedrijf.
Om in 2021 te slagen, moet u nieuwe dingen kunnen doen: meer data integreren, controle houden over automatische Google-optimalisaties, vechten tegen de toegenomen concurrentie… maar u zult er niet meer tijd voor hebben. Lees hier wat jij kan doen om succes te behalen met Google Ads in 2021!
Google geeft de voorkeur aan consistentie binnen campagnes. Hoe meer vergelijkbare prestaties je zoekwoorden hebben, hoe beter de campagne over het algemeen zal presteren. Dit is de redenering achter de beruchte single keyword ad groups strategie (of SKAG’s) die een paar jaar geleden populair was. Om eerlijk te zijn, het was een onhandelbare puinhoop. Gelukkig heeft Google de laatste tijd een paar updates geïntroduceerd die SKAG’s irrelevant hebben gemaakt: match type update, close variants, etc.
Dus als consistentie de sleutel is maar SKAGs overkill zijn, wat moet je dan wel doen?
Zoals vaak het geval is in marketing, moeten we werken met gezond verstand. In deze situatie moet de intentie van de gebruiker de northstar zijn waarrond je keywords groepeert.
Internetgebruikers die naar de naam van uw merk hebben gezocht, zullen eerder geneigd zijn om te converteren en te kopen eens ze op uw site zijn. Ten eerste, alle trefwoorden die betrekking hebben op uw merk moeten gegroepeerd worden en de beste CPA en ROAS opleveren.
Ten tweede, de vermelding van zoekwoorden zoals “prijs” of “korting” zijn sterke signalen van aankoopintentie. Hoewel zinnen zoals “specificaties”, “grootte” of “garantie” belangrijk zijn voor u om op te bieden, zullen uw CTR en CR lager zijn, dus u zou een lager bod moeten hebben voor deze. Als u de resultaten wilt verbeteren, moet u de gebieden visualiseren en kwantificeren waarin u dingen kunt verbeteren en nieuwe zaken kunt vinden.
De truc is om uw account op de juiste manier te structureren.
Dit kan een tijdrovend en verwarrend proces zijn.
Met tientallen campagnes, honderden woorden advertentieteksten en tienduizenden zoekwoorden kan het overweldigend zijn om ze allemaal nauwlettend in de gaten te houden. Toch is het de sleutel tot uw succes. Ondermaats presterende uitgaven zijn het deel van uw Google Ads-investering dat een lage kwaliteitsscore heeft of niet genoeg converteert. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt het steeds tijdrovender om de zaken in de hand te houden omdat je elke dag nieuwe termen en etc. toevoegt. Na een paar jaar kan het onbeheersbaar worden.
Om de verspilde uitgaven te verminderen, moet je in twee rapporten duiken: de Quality Score en het Search Query Report om de zoektermen te analyseren die je advertenties triggeren.
Vaak denken adverteerders dat ze om hun omzet te verhogen nieuwe zoekwoorden moeten toevoegen.
Hoewel dit waar is, is het minstens zo belangrijk om ervoor te zorgen dat u het maximale marktaandeel heeft op de zoekwoorden waarvoor u het meest winstgevend bent (buiten branded traffic natuurlijk)!
De beste manier om ervoor te zorgen dat je geen kansen misloopt is om het Impression Share dat je hebt op Google Ads SERPs te monitoren.
Verloren impressies vertegenwoordigen gemiste kansen op zoekopdrachten gerelateerd aan de zoekwoorden waarop je kiest om op te bieden. Je moet je richten op de top 10 campagnes en de marktaandelen van je concurrenten controleren en goed in de gaten houden wanneer je niet getoond wordt.
Bespreek je graag jouw Google Ads campagnes met een expert? Neem dan contact met ons op!