Als je wilt starten met marketing voor jouw bedrijf, is het belangrijk om een goede strategie te hebben.
Een marketingstrategie is een langetermijnaanpak om uw producten of diensten te verkopen. Het doel van een marketingstrategie is om een duurzaam, succesvol bedrijf te creëren dat contact maakt met klanten en blijft groeien.
Hoe maak je een marketingstrategie?
Het bouwen van een marketingstrategie vereist een diepgaand begrip van uw bedrijf, concurrenten, klanten en markt.
1. Definieer uw klant.
Welke doelmarkt probeert u te bereiken? Welke demografische kenmerken hebben zij gemeen? Met welke problemen worden ze geconfronteerd, en welke waarden beïnvloeden hun aankoopbeslissingen? Begrijpen tot wie u zich richt en wat zij nodig hebben is de sleutel tot het creëren van een effectieve marketingboodschap.
2. Ken uw producten.
Besteed tijd aan het verwoorden van de voordelen van uw producten, naast de kenmerken. Hoe zullen ze een verschil maken in iemands leven? Waarom is dat belangrijk voor uw klanten? De meest effectieve marketing spreekt tot de emoties van de consument, en die band wordt gecreëerd wanneer u het voordeel dat uw bedrijf biedt kunt verwoorden. Het kan zo zijn dat de doelgroep zich nog niet bewust is van de oplossing die jouw bedrijf kan bieden voor het probleem dat zij ervaren. Indien dit het geval is, bevindt jouw doelgroep zich in het top-of-funnel gedeelte. Lees in deze blogpost meer over de marketing funnel.
3. Onderzoek de concurrentie.
Als u wilt dat klanten loyaal worden aan uw bedrijf, moet u opvallen in uw markt. Neem de tijd om uw concurrentie te leren kennen en bepaal hoe u zich zult onderscheiden. Denk aan prijs, kwaliteit, locatie, service, toegankelijkheid, waarden en levensstijl. Wat zijn de belangrijkste zaken voor uw doelgroep?
4. Bepaal uw USP’s.
Gebruik de informatie die u hebt verzameld over uw klanten, producten en concurrentie om een uniek verkoopvoorstel te maken. Dit is een overtuigende zin die de essentie van uw bedrijf beschrijft, met de nadruk op wie u bedient, welk voordeel u biedt, en waarom u het beste bedrijf bent om dat voordeel te bieden. Uw USP, ook wel bekend als uw waardevoorstel, zal als leidraad dienen voor al uw berichtgeving, branding, en andere marketing inspanningen. Tip: prijs is geen usp!
5. Bepaal uw budget.
Een budget zal ervoor zorgen dat uw team het stappenplan voor de markt volgt om belangrijke doelen te bereiken, en een duidelijk idee hebben van uw beschikbare budget zal ervoor zorgen dat uw marketing u niet in de schulden stuurt. Maar geld is niet uw enige bron van inkomsten. De vaardigheden van uw team (zoals schrijven of spreken in het openbaar) en persoonlijke connecties (zoals contacten in de media) kunnen allemaal worden ingezet voor het opbouwen van een marketingstrategie. Let op! Een marketing budget moet flexibel zijn naar onze mening. Indien een campagne winstgeven is, moet deze opgeschaald kunnen worden. Indien er meer verdiend wordt in jouw onderneming, komt er logischerwijs meer marketingbudget vrij.
6. Bepaal uw marketingmethoden.
Zodra u uw klanten, markt, en middelen begrijpt, kiest u de marketingmix die uw bedrijf het meest effectief zal promoten en uw USP’s zal delen. Hoe kunt u klanten de waarde van uw producten of diensten laten zien en hen overhalen tot een aankoop? Zullen direct mail, digitale marketing, SEO, tv-advertenties of beurzen een effectieve manier zijn om klanten te bereiken? Welke strategieën gebruiken uw concurrenten? Zal een van deze voor u werken, of heeft u andere marketing tools nodig?
Zodra u uw marketing strategie hebt bepaald, kunt u die informatie gebruiken om een effectief marketingplan op te stellen dat de juiste soort klanten aantrekt, u onderscheidt van concurrenten, uw bedrijf positioneert als een ideale oplossing, en u in staat stelt te groeien binnen uw markt.
Hoe werk je een marketing strategie bij?
Een goede marketingstrategie moet groeien en evolueren met de tijd, gelijke tred houden met veranderingen in zowel uw markt als uw bedrijf.
Plan om uw marketingstrategie ten minste een keer per kwartaal te herzien om na te gaan of u uw doelstellingen bereikt binnen uw beschikbare middelen.
Vraag uzelf af:
Hebt u dezelfde leads en zakelijke kansen als toen u uw producten of diensten lanceerde? Misschien moet u nieuwe systemen creëren waarmee u met minder moeite meer klanten kunt aantrekken of gebruik kunt maken van nieuwe connecties binnen uw bedrijfstak.
Is uw markt aan het veranderen? Is de markt groter of kleiner geworden en wat is de invloed daarvan op uw bedrijf en klanten? Misschien moet u uw ideale klant of uw concurrentie opnieuw evalueren om te zien of u nog steeds effectief gepositioneerd bent binnen uw markt.
Werken sommige van uw marketingactiviteiten goed? Kunt u nieuwe klanten of verkopen aan hen herleiden? Ga na welke strategieën wel en welke niet werken. Als er strategieën zijn die niet werken, welke nieuwe strategieën wilt u dan proberen?
Leveren uw producten of diensten de verwachte inkomsten op? Kost de productie of levering ervan meer dan wat ze opbrengen? Misschien moet u uw budget of prijs aanpassen om een duurzaam bedrijfsmodel te creëren.
Moet u uw verkooptactieken aanpassen of veranderen? En wat is het beste tijdschema om actie te ondernemen? Nu? Volgend kwartaal? Het volgende jaar? Verkooptactieken maken deel uit van uw marketingplan en moeten altijd dezelfde USP en klantwaarden weerspiegelen als uw andere berichtgeving.
Naarmate uw klanten, markt en concurrenten in de loop der tijd veranderen, moeten uw marketingplannen ook veranderen en evolueren. Wanneer u uw marketingstrategie regelmatig onderzoekt en bijwerkt om aan de behoeften van zowel uw bedrijf als uw klanten te voldoen, kan uw bedrijf blijven groeien.
Hebt u moeite om uw marketing strategie te maken of uit te voeren? Neem dan contact op met ons. Als digitale experten kunnen wij u bijstaan in het opbouwen en behouden van uw marketing activiteiten.
Hulp nodig met je marketing strategie?
Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!