fbpx

Hoe sluit je betalingsproviders uit in Google Analytics?

Waarom betalingsproviders uitsluiten in Google Analytics?

Je kent het wel… Je hebt een webshop en wil graag te weten komen waar je sales nu vandaan komen. Wanneer je in Google Analytics kijkt zie je bij het de verwijzende URL plots een vreemde URL staan van een betalingsprovider. Op deze manier wordt je data vervuild en kan je de data niet correct interpreteren.

Hoe sluit je betalingsproviders uit in Google Analytics?

Daarom maken we bij Add Value Agency gebruik van het uitsluiten van deze betalingsproviders. Op deze manier meet Google Analytics de data correct uit en verkrijg jij weer propere data!

Hoe komt het dat Google Analytics dit fout uitmeet?

 

Wanneer een bezoeker van jouw webshop een bestelling plaatst, en deze bestelling online betaald wordt hij vaak doorverwezen naar een externe betalingspagina.

 

Op deze aparte betalingsomgeving wordt zijn bestelling afgerekend voor hij terug doorverwezen wordt naar jouw webshop. Wanneer hij terug op je webshop terecht komt wordt aan Google Analytics gecommuniceerd dat de conversie via deze externe betalingsprovider komt. Op deze manier denkt Google Analytics dus onterecht dat de bestellingen op jouw webshop via deze externe betalingsproviders komen. (zie onderstaande foto).

betalingsproviders Google Analytics

Hoe los je dit probleem nu op?

 

Gelukkig is dit probleem heel makkelijk op te lossen! 

 

Volg onderstaande stappen om Google Analytics te laten weten dat het deze externe betalingsomgevingen niet als verwijzende URL mag gebruiken bij conversies op jouw webshop.

  1. Meld je aan op je Google Analytics account.

 

   2. Klik op Beheerder links van onder op je Google Analytics dashboard.

beheerder google analytics

 3. In de kolom ‘Property’ klik je op ‘<> Trackinginfo’

tracking info google analytics

 4. Wanneer je ‘<> Trackinginfo’ hebt aangeklikt kies je voor ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’.

lijst met verwijzingsuitsluitingen google analytics

  5. Daar klik je op ‘+ VERWIJZINGSUITSLUITING TOEVOEGEN’ en geef de URL’s van de betalingsproviders          die jouw data vervuilen in.

verwijzigingsuitsluitigen toevoegen google analytics

 

Enkele voorbeelden zijn:

 

paypal.com

kbc.be

belfius.be

belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com

bancontact.girogate.be

Doelgericht

Bij Add Value Agency zijn we doelgericht! Conversies door het dak laten gaan? We Love It!

Focus Op Groei

Voor ons geen vage metrics die er niet toe doen. We werken met een duidelijke North Star Metric die we samen met jouw bepalen. 

Meten = Weten

Zoals je uit deze blogpost waarschijnlijk wel geleerd hebt is dat we gaan voor meetbaar resultaat. Bij ons weet je hoeveel je investering opbrengt.