fbpx

Hoe start je met Pinterest advertenties?

Meer en meer merken wagen zich aan het adverteren op Pinterest. Het wordt vaak al gebruikt om organisch te posten, maar ook adverteren op Pinterest kan een zeer goede keuze zijn?

 

In dit artikel lees je hoe ook jij kan starten met het adverteren binnen het Pinterest platform.

Hoe adverteer je op Pinterest?
  1. Kies je campagne doelstelling.

 

Elk van je Pinterest campagnes begint met een doelstelling. Het kiezen van je campagne doel is wat bepaalt welke advertentieformaten voor jou beschikbaar zijn. Er zijn drie categorie√ęn om uit te kiezen — Bewustwording opbouwen, Overweging stimuleren, en Conversies.

Een campagne die optimaliseert voor conversies, is voor onze klanten vaak het meest voorde hand liggend. Op deze manier kan je het verkeerd dat je genereert door middel van Pinterest advertenties ook daadwerkelijk een actie laten uitvoeren op jouw website. Voor een webshop kan dit in het beste geval een aankoop zijn. In dit geval is de conversie dus de aankoop van een product op je webshop. Om deze conversie in te stellen maken we net zoals bij Facebook & Instagram advertenties gebruik van een Pinterest Tag/Pixel!

Pinterest tag installeren

De (micro) conversies die je kan uitmeten door middel van een Pinterest Tag zijn:

 

Page Visit: meet weergaven van primaire pagina’s, zoals productpagina’s en artikel pagina’s

View Category: meet weergaven van categoriepagina’s

Search: meet zoekopdrachten op je website

Add To Cart: meet wanneer items aan het winkelmandje worden toegevoegd

Checkout: meet afgeronde transacties

Watch Video: meet video weergaven 

Sign Up: meet aanmeldingen voor je producten of diensten

Lead: meet interesse in je producten of diensten

Custom: registreert een speciale gebeurtenis die uniek is voor je site en die je in je rapportage wilt opnemen

Lees HIER hoe je die Pinterest Tag kan installeren. 

Advertentie maken op Pinterest

Als u wilt dat mensen uw bedrijf ontdekken, kiest u Merkbekendheid voor standaard pins of Videoweergaven voor gepromote video pins als uw campagne doelstelling. Voor deze twee doelstellingen kunt u een maximale kostprijs instellen voor elke 1.000 vertoningen die uw advertentie ontvangt. (Cost Per Mille)

 

Als je Pinterest doelen zijn om gekwalificeerde leads naar je website te sturen of het verkeer te verbeteren, kies dan Verkeer of App installatie als je campagne doelstelling.

 

Voor deze campagnes stel je een maximale kosten-per-klik in — wat betekent dat je alleen in rekening wordt gebracht wanneer mensen via je Promoted Pin klikken om je website te bezoeken.

 

  1. Stel je campagne budget in.

 

Als je het geld van je campagne gelijkmatig over een bepaalde periode wilt uitgeven, selecteer je lifetime. Selecteer dagelijks om het bedrag te kiezen dat elke dag wordt uitgegeven. U zult de budgetten automatisch moeten aanpassen op basis van hoe lang u wilt dat uw advertentie levert.

 

Vervolgens stel je een maximumbod in. Een bod bepaalt het hoogste bedrag dat je wilt betalen voor een actie, zoals een engagement of klik, op Pinterest. Pinterest zal je een bedrag aanraden dat afhankelijk is van je doelgroep, en wat je concurrenten uitgeven.

 

Zorg ervoor dat je budget voor Pinterest advertenties je algemene marketingdoelen en het belang van het platform voor je bedrijf weerspiegelt.

 

  1. Optimaliseer de SEO van uw website.

 

Door het toevoegen van een belang en trefwoorden aan uw beschrijvingen, worden ze relevanter voor mensen die actief op zoek zijn naar die inhoud. Houd in gedachten dat hashtags geen waarde toevoegen aan de ranking.

 

Op Pinterest zijn interessecategorie√ęn al gesorteerd en gecategoriseerd. Je zou de beschikbare onderwerpen moeten verkennen die relevant zijn voor je bedrijf en je richten op die zoekopdrachten — als je inspiratie nodig hebt, bekijk dan de zeven categorie√ęn die het uitzonderlijk goed doen op Pinterest.

 

Je borden bieden ook een kans voor SEO. Borden informeren Pinterest’s zoekmachine over hoe ze je pins moeten categoriseren, wat de zichtbaarheid verbetert. Door je op beide te richten, ondersteun je je SEO-inspanningen.

Doelgroepstatistieken Pinterest advertenties
  1. Kies je doelpubliek.

 

Targeting stelt je in staat om mensen te bereiken die op zoek zijn naar je content en die bereid zijn om actief deel te nemen. Targeting is een belangrijk onderdeel van gepromote advertenties omdat je zonder dit minder relevante websitebezoekers zult hebben.

 

Pinterest heeft zes targetingopties die je afzonderlijk kunt gebruiken of met elkaar kunt combineren voor een unieke targeting aanpak.

 

  • Audiences combineren je klantkennis met gedragsinzichten van Pinterest. Als iemand recent iets van je site heeft gekocht of bezig is geweest met je Pinterest content, kun je die persoon targeten voor een advertentie.

 

  • Trefwoorden of zoekwoorden tonen je advertentie aan iemand die op zoek is naar dat soort content. Als je specifieke zoekwoorden instelt zoals “tropische vakantie” of “appeltaart recepten”, zullen je advertenties zich richten op mensen die naar die dingen zoeken.

 

  • Interesses richten zich op mensen op basis van het soort inhoud waar ze regelmatig mee bezig zijn. Uw appeltaart recepten advertenties zullen waarschijnlijk worden geserveerd aan mensen die ge√Įnteresseerd zijn in bakken of de voorbereiding van een verjaardag.

 

  • Uitgebreide targeting zal u voorzien van extra interesses en zoekwoorden op basis van de inhoud van uw advertentie en wie u probeert te bereiken.

 

  • Demografie geeft u de mogelijkheid om een specifieke locatie, taal, apparaat of geslacht te selecteren.

 

  • Plaatsingen geeft u de mogelijkheid om te kiezen waar uw advertentie wordt geleverd. Als u niet wilt dat uw promoted Pins worden weergegeven wanneer iemand aan het browsen is, en alleen verschijnen in zoekresultaten, kunt u dat hier specificeren.

 

Lees HIER meer over de targeting opties binnen het Pinterest advertentie platform.

 

 

  1. Voeg waarde toe – Add Value ;).

 

Eindeloze productpromoties op een Pinterest feed zijn niet de beste manier om de aandacht van een publiek te krijgen — en te behouden. Meer dan waarschijnlijk, zul je alleen maar een verstoring worden en ontvolgd worden. Je moet waarde toevoegen aan elk contactmoment met je klant, zodat ze zich betrokken voelen bij je content.

 

Om waarde toe te voegen op Pinterest, probeer je pins toe te voegen waar je publiek mee bezig wil zijn, maar die niet jouw product of bedrijf bevatten. Je kunt toegevoegde waarde bieden door diensten of interesses te laten zien die je eigen diensten of interesses aanvullen.

 

Bijvoorbeeld, als je auto’s verkoopt, deel dan inhoud over onderhoud of auto-accessoires. Of, als je een Pinterest pagina hebt voor een koffieshop, probeer dan eens afspeellijsten te pinnen waar mensen naar kunnen luisteren terwijl ze werken. Er is genoeg content beschikbaar om te cureren ten behoeve van je publiek.

  1. Wees creatief met uw content!

 

Als je bezig bent met het targeten van je content op een persona, mis je de organische connecties en interesses van je publiek. Hoewel het nuttig is voor de eerste stappen, geven persona’s je niet alles wat je moet weten over de mensen die interactie hebben met je advertenties.

 

Houd je content seizoensgebonden en relevant. Ja, het is goed om evergreen content te maken, maar topics zoals vakantiedagen werken nu eenmaal super goed binnen Pinterest!

 

  1. Monitor de campagne prestaties.

 

Tot slot moet je de prestaties van je campagne in de gaten houden om het succes van je advertenties te bepalen, of waarom ze niet presteerden zoals je had verwacht.

 

Wanneer je in Pinterest Ads Manager bent, klik je op Analytics en krijg je een overzicht te zien van al je campagnes en de belangrijkste metrics. Deze statistieken omvatten impressies, totaal aantal klikken, verdiende kosten-per-impressie, effectieve kosten-per-klik, en meer.

 

Elke campagne heeft de mogelijkheid om merkbekendheid te vergroten of aankopen te inspireren. Na het bekijken van je analytics, kun je bepalen of je wel of niet je publiek moet verbreden, je budget moet verhogen, of een ander advertentieformaat moet proberen. Pinterest advertenties zijn geen exacte wetenschap, dus experimenten zijn de sleutel tot succes op het platform.

Hebt je na het lezen van dit artikel vragen? Neem dan contact met ons op!

Doelgericht

Bij Add Value Agency zijn we doelgericht! Conversies door het dak laten gaan? We Love It!

Focus Op Groei

Voor ons geen vage metrics die er niet toe doen. We werken met een duidelijke North Star Metric die we samen met jouw bepalen. 

Meten = Weten

Zoals je uit deze blogpost waarschijnlijk wel geleerd hebt is dat we gaan voor meetbaar resultaat. Bij ons weet je hoeveel je investering opbrengt.