Hoewel je heel wat verschillende keuzes moet maken bij het aanmaken van een Facebook ads campagne, zijn er weinig stappen zo impactvol als het instellen van je doelgroep.
Jouw doelgroepkeuze kan het verschil maken tussen een uitstekend presterende campagne of een absolute flop! Neem dus zeker de tijd om dit goed te doen, en alle mogelijke opties te overwegen.
Het kan lonen om hiervoor een gespecialiseerd bureau in te schakelen. Zij hebben vaak de kennis en ervaring om jouw facebook doelgroep zo efficiënt mogelijk in te stellen.
Ad Sets en de Campagnestructuur
Het instellen van je Facebook doelgroep gebeurt in de Ad Set laag. Na het aanmaken van een campagne kan je dus één of meerder Ad Sets toevoegen, elk met een eigen audience.
Het is belangrijk om een duidelijke structuur te hanteren, zodat je alles goed kan opvolgen. Probeer je Ad Sets een goede naam mee te geven, zodat je ook alles snel kan terugvinden wanneer nodig.
Jouw doelpubliek benaderen
Het is belangrijk om te begrijpen wie je wilt bereiken en vooral, waarom. Er is uiteraard een onderscheid tussen mensen die nog nooit van je gehoord hebben, mensen die je kennen maar nog niet willen kopen, of iemand die je website al eerder bezocht heeft en zelfs iets in zijn virtuele winkelmandje liet liggen.
Om jouw Facebook ads doelgroep juist instellen, is het een goede idee hier eerst een duidelijk beeld van te vormen. Je brengt zo je “funnel” in kaart, en kan duidelijk zien welke fases een potentiële klant moet doorlopen voor hij effectief klant wordt.
Elke stap uit die funnel zal zich vertalen in één of meerdere overeenkomstige campagnes, elk met een eigen doelgroep.
Facebook targeting opties
Facebook heeft een uitgebreide lijst aan mogelijkheden voor het instellen van jouw doelgroep. Deze gaan van basisopties zoals een land of een leeftijd tot veel specifiekere opties.
Een eerste groep opties bij het instellen van je facebook ads doelgroep is een hele reeks aan mogelijkheden gebaseerd op demografische variabelen.
Zo kan je jouw doelpubliek instellen op basis van:
-
-
- Locatie (Land, provincie, gemeente, postcode, …)
- Leeftijd
- Geslacht
- Taal (Nederlands, Engels, Frans, …)
-
Naast deze basisopties kan je nog een stapje verder gaan en gebruik maken van gedetailleerde doelgroepen. Zo geeft Facebook je de mogelijkheid om een doelgroep in te stellen op basis van bepaalde interesses of gedrag.
Je kan bijvoorbeeld personen targeten die interesse hebben getoond in een bepaald merk, product of dienst. Je kan ook kiezen om enkel mensen te bereiken die al eerder getoond hebben dat ze bereid zijn tot online shoppen.
De lijst aan mogelijke combinaties is haast eindeloos. Neem dus zeker de tijd om alle mogelijkheden te overwegen, en zorg voor een doelgroep die nauw aansluit bij het doel van jouw campagne.
Best practices
Wanneer je jouw Ad Set aanmaakt en jouw doelgroep instelt, krijg je rechts op je scherm een schatting te zien van de grootte van je doelgroep. Afhankelijk van je geografische doelgroep (België versus USA) zal deze natuurlijk hard verschillen, maar toch moet je de grootte van je doelgroep in acht nemen.
Groter is namelijk niet altijd beter. Het is belangrijk om een doelgroep in stellen van personen die de meeste kans hebben op conversie.
Als je baby kleding verkoopt in België, zou je iedereen in België kunnen aangeven als doelgroep. Ongetwijfeld bereik je dan heel wat jonge ouders die op zoek zijn naar jouw producten. Maar zou het niet beter zijn om, bijvoorbeeld, enkel vrouwen tussen 20 en 35 in Vlaanderen te selecteren? De kans is reëel dat een groter percentage van deze doelgroep in jouw producten geïnteresseerd zou zijn. Met andere woorden, je budget wordt efficiënt gebruikt!
Uiteraard is dit een eenvoudig voorbeeld. Het is belangrijk om steeds goed na te denken over jouw doelgroep.
Custom Audiences
Je kan in Facebook ook een custom doelgroep instellen, gebaseerd op gegevens die je reeds verzamelde. Denk hierbij aan websitebezoeker, of mensen die je app downloaden. Je maakt hierbij dus geen gebruik van de bovenvermelde opties.
Om een custom audience aan te maken, druk je in het linkse menu in Ads Manager op de 9 bolletjes en selecteer je “Audiences”. Hier kan je linksboven via de blauwe knop nieuwe audiences aanmaken.
Let wel, om een custom audience aan te maken heb je deze gegevens nodig. Deze kunnen via jouw Pixel komen, of via een lijst die je zelf upload.
Lookalike Audiences
Naast een custom audience kan je ook een Lookalike Audience instellen. Dit is een sterke tool die door veel experts wordt gebruikt.
Bij een lookalike audience gaat Facebook op zoek naar personen die sterk lijken op de personen die jij aangeeft (bv. In je custom audience).
Je kan via Lookalike Audiences Facebook dus vragen om op zoek te gaan naar mensen die dezelfde kenmerken, interesses en gedrag vertonen als jouw websitebezoekers, en jouw advertenties aan hen te tonen. Deze optie is zeker het proberen waard!
Retargeting
Ten slotte kan je van Custom Audiences gebruik maken om jouw doelpubliek te retargeten.
Retargeting is het opnieuw bereiken van personen die eerder al contact hadden met jouw bedrijf, bijvoorbeeld via een eerdere advertentie of via jouw website.
Op die manier kan je een audience aanmaken van mensen die reeds met jouw in contact stonden. Hierbij kan je ook jouw visual en ad copy (tekst bij de advertentie) toespitsen op het eerdere contact, zodat jouw doelpubliek je opnieuw herkent!
Meer weten over Retargeting met Facebook Ads? Lees hier verder
Je doelgroep bepaalt je succes
Van alle stappen bij het aanmaken van een Facebook advertentiecampagne, is het instellen van de doelgroep één van de meest belangrijke. Zorg er dus voor dat je hier goed over nadenkt, of roep de hulp in van een bureau om je hierin bij te staan.