Vastgoedkantoren / project ontwikkelaars en online marketing: wat is onze ervaring?
Na enkele campagnes gedraaid te hebben in de vastgoedsector kwamen we er al snel achter dat er enkele problemen zich maar bleven voordoen: het vinden van kwalitatieve leads met een koop / verkoop intentie. De vraag die we dan ook vaak krijgen van onze klanten zijn bijvoorbeeld: Hoe kunnen we onze potentiële klanten bereiken? – Onze site is helemaal niet goed, kunnen we ook leads voor ons immo kantoor verzamelen op een andere manier?
Mijn naam is Joachim Brouckaert. Ik ben de zaakvoerder van Add Value Agency. Als performance marketing bureau zijn we dagdagelijks bezig met het inzetten van performance marketing om onze klanten te voorzien van nieuwe leads & klanten.
Een klant en lead zijn twee verschillende zaken, zo zal het aantal klanten dat je via ons binnenkrijgt lager liggen dan het aantal leads. Daarom focussen we ons op de kwaliteit van de leads die we aanleveren, zo dat jij niet onnodig tijd moet gaan verspillen aan het filteren van een hele hoop niet-kwalitatieve leads.
Gelukkig is dit voor een groot deel op te lossen door digitale marketing. Is digitale marketing “het grote geheim voor succes” en zal dit al acquisitie problemen van jouw bedrijf oplossen? Neen, zeker en vast niet. Het kan er wel voor zorgen dat je een constante database van leads opbouwt die je na verloop van tijd kan omzetten naar klanten, dit doen we door leads te blijven voeden met “waarde” om top of mind te blijven bij deze mensen, want vroeg of laat komen ze hoe dan ook in contact met het kopen, verkopen, huren of verhuren van een woning!
Tot zover de inleiding, want de enige reden waarom jij op onze site bent gekomen is om te weten te komen hoe wij dit aanpakken!
Indien je ooit al van digitale marketing hebt gehoord, ben je ongetwijfeld in aanraking gekomen met het begrip “funnel”. Een funnel is een soort stappenplan waar jij jouw potentiële klant wil door laten gaan – ook wel de customer journey genoemd. Het eerste deel van onze funnel heet dan ook de Top Of Funnel.
In deze fase maken we gebruik van een aantal kanalen:
-
-
-
Google ads
-
Social media ads
-
-
Indien je al actief aan het adverteren bent via Google Ads, lees dan hier hoe je deze campagnes kan verbeteren!
Indien je nog niet aan het adverteren bent via Google Ads, lees dan hier waarom het belangrijk is om te adverteren via Google Ads
Google Ads
Via Google Ads gaan we adverteren op keywords die onze potentiële klanten ingeven via Google. Stel je hebt een vastgoedkantoor in Antwerpen, dan kunnen we gaan adverteren op het keyword (keyword) “vastgoedkantoor Antwerpen”. Dit lijkt op het eerste zicht een goed zoekwoord om op te gaan adverteren, maar zal vrij duur zijn + niet intentie gevonden. Een betere optie zou zijn om bijvoorbeeld te gaan adverteren op het zoekwoord “appartement kopen in antwerpen centrum”. Dit zoekwoord geeft een duidelijke nood van de potentiële klant weer, geeft aan waar hij zoekt en wat voor vastgoed hij zoekt. Verder zal je merken dat dit ook goedkoper is omdat er minder concurrentie op dit zoekwoord adverteert.
Uiteraard adverteren we op een hele hoop keywords en proberen de beste keywords zo goed mogelijk in te zetten voor jouw bedrijf.
Facebook & Instagram ads
Social media advertising is een niet meer weg te denken marketing tool. Waar vroeger posters werden opgehangen in het straatbeeld, zie je nu reclame banners voorbij komen op vrijwel alle socialmediaplatformen. Zelf maken we ook gebruik van social media ads. De platformen waar wij actief op adverteren momenteel zijn: Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, …
We maken voor vastgoedkantoren gebruik van zowel ads die naar de site leiden alsook lead forms om het kantoor te zien van namen e-mailadressen + telefoonnummers met warme leads die meteen gebeld kunnen worden wanneer zij hun gegevens achter laten. Het voordeel is dat ze bij Facebook / Instagram Lead Forms FB of IG zelfs niet moeten verlaten! Lees hier meer over Facebook lead forms.