De Pirate Funnel (aaarrr funnel) is een veelgebruikte term in de start-up / growth marketing wereld.
Maar wat betekent deze funnel nu eigenlijk, en hoe kan je de funnel gebruiken voor jouw bedrijf?
Door het toepassen van de pirate funnel op jouw bedrijf, kan je de gehele funnel die een klant doorloopt in kaart brengen
De pirate funnel of AAARRR framework heeft in de loop der tijd een groot aantal (grote) ondernemingen geholpen te groeien en dit op een duurzame manier. Het framework wordt beschouwd als een van de beste business tools die er zijn en is een uitstekende tool om mee te beginnen bij het opbouwen van het groeiplan van uw eigen bedrijf.
De eerste fase die we willen aanpakken is de awareness fase. Een van de doelen van deze fase is het opbouwen van merkbekendheid (binnen een relevante doelgroep voor je bedrijf). Bij de fase denken we aan impressies van een advertentie, mensen die je logo ergens zien verschijnen, … In deze fase is het nog niet de bedoeling om van mensen iets te gaan vragen, we willen in deze fase enkel de top van de funnel ‘vullen’.
Acquisition is de 2de stap in de pirate funnel. In deze stap van de funnel, spreken we vaak over micro-conversies (inschrijving op de nieuwsbrief, downloaden van een whitepaper, …)
De activation fase is een zeer belangrijke stap in de pirate funnel. Op deze moment gaan mensen je product ook effectief gebruiken. Stel je voor dat je een boekhoudprogramma voor kleine ondernemers hebt gemaakt: op deze moment gaat iemand die zich heeft opgegeven voor een gratis testmaand, ook effectief facturen uitsturen vanuit jouw systeem.
Het is belangrijk dat mensen je product of dienst meer dan één keer gaan gebruiken. Stel je voor, je hebt een app: hoe vaak en hoelang loggen mensen in om je app te gebruiken?
Hoe kan je er voor zorgen dat gebruikers van je dienst of product, dit ook gaat aanraden aan zijn netwerk? Voorbeeld: kortingen voor klanten die vrienden doorverwijzen.
Hoe laat je mensen betalen voor je product / dienst? (liefst wederkerend – CLTV). Je betaalt waarschijnlijk (veel) om mensen je product of dienst te doen gebruiken, nu is het belangrijk dat je hier uiteraard ook iets voor in de plaats krijgt.