SEA (Search Engine Advertising)

SEA: onmiddellijk bovenaan de zoekresultaten

De eerste plek in Google, inzicht in data, overzichtelijke budgettering: de voordelen van adverteren via zoekmachines maken dit een populaire marketingstrategie voor heel wat bedrijven en organisaties. Ook voor jouw onderneming werkt Add Value een SEA-strategie op maat uit. Ontdek hieronder waarom online adverteren belangrijk is, hoe het werkt en wat het jou oplevert.

SEA

Wat is SEA?

SEA is Search Engine Advertising of online adverteren via zoekmachines. Met een marktaandeel van ongeveer 90% is Google met voorsprong de populairste zoekmachine. Daarom zijn SEA en Google Ads, de advertentiemogelijkheden die Google aanbiedt, synoniem geworden. De voorloper van Google Ads is Google AdWords. Ook de term PPC of pay-per-click zie je vaak terugkeren. Dat heeft alles te maken met de manier waarop SEA werkt.

Zo werkt SEA

Bij SEA kies je een zoekwoord en een doelpubliek en maak je op basis daarvan een advertentie. Vervolgens toont de zoekmachine jouw advertentie wanneer iemand uit jouw doelpubliek dat zoekwoord ingeeft. Je betaalt pas wanneer er wordt doorgeklikt van de zoekresultaten naar jouw website. Vandaar: pay-per-click of PPC.

SEA-advertenties verschijnen bovenaan de zoekresultaten of na de eerste 10 organische zoekresultaten (aan het einde van wat vroeger de eerste pagina was). Ze verschillen wel duidelijk van de organische resultaten. Google is namelijk verplicht ze aan te duiden. Dat gebeurt meestal door “Advertentie”, “Ad” of “Gesponsord” in het vet erbij te zetten. Van de verschillende vormen van SEA-advertenties zijn de shoppingadvertenties (die producten tonen) en tekstadvertenties (die enkel uit copy bestaan) de bekendste.

SEA, SEO en SEM: verschillen en gelijkenissen

SEA is Search Engine Advertising, je website adverteren via zoekmachines. SEA werkt op korte termijn en brengt je onmiddellijk bovenaan in de zoekresultaten. Je Return On Investment (ROI) is duidelijk: je weet hoeveel je advertentiebudget is en Google vertelt je hoeveel weergaven en kliks dat oplevert.

SEO is Search Engine Optimization, je website verbeteren voor zoekmachines. SEO werkt op lange termijn en brengt je op een organische manier hoger in de zoekresultaten. Je ROI is minder duidelijk, maar het staat wel vast dat SEO een duurzame investering vraagt.

SEA en SEO ofwel adverteren en optimaliseren zijn de manieren om te scoren in de zoekresultaten. Samen noemen we ze SEM of Search Engine Marketing. SEA en SEO hebben heel wat overeenkomsten. Ze vertrekken vanuit een zoekwoordenonderzoek, waarmee je mikt op een specifiek doelpubliek. Daarnaast zijn er duidelijke verschillen: SEA zorgt voor onmiddellijke resultaten tegen een prijs per klik, SEO zorgt voor duurzame groei en vraagt een langetermijninvestering.

Als gespecialiseerd Search Engine Marketing agency raden we klanten meestal een combinatie van SEA en SEO aan.

Voordelen SEA

De voordelen van SEA

SEA is een marketingstrategie die op korte termijn resultaat oplevert. Google plaatst jouw link namelijk onmiddellijk bovenaan de zoekresultaten, wat extra zichtbaarheid en meer websiteverkeer oplevert. Ook voor jouw bedrijf is het belangrijk om te adverteren op Google Ads en te genieten van deze voordelen:

  • In ruil voor jouw investering biedt Google je ook waardevolle inzichten in de zoekwoorden waarop je mikt en hun zoekvolume. Ideaal als aanvulling op je SEO, met andere woorden.
  • SEA is perfect meetbaar. In de Google Ad Manager krijg je een helder overzicht van je advertentiebudget en de weergaves en klikken die daar tegenover staan. Meten is weten.
  • Kies je voor Google om je SEA-campagne te laten draaien, dan bereik je gegarandeerd een groot publiek. Deze zoekmachine heeft namelijk een marktaandeel van 90%.
  • Je adverteert gericht door je webpagina op bepaalde momenten te laten tonen en door je doelpubliek te definiëren aan de hand van parameters zoals locatie, geslacht en leeftijd. Ontdek de uitgebreide opties voor Google Ads targeting.
  • Je bepaalt zelf je advertentiebudget en er is geen minimum, dus je kan zo bescheiden of net zo gek doen als je zelf wilt (en je kunt veroorloven).

Enkele nadelen van SEA

Enkel de voordelen van SEA tonen? Dat zou niet heel eerlijk zijn. Hou bij je keuze ook hiermee rekening:

  • Voor een maximaal rendement heb je heel wat kennis en expertise nodig. Die doe je zelf op, door tijd te investeren in leren, lezen en experimenteren, of je doet beroep op een Search Engine Advertising agency zoals Add Value.
  • Koken kost geld. Google legt geen minimumbudget op voor Ad-campagnes, maar voor een paar euro per dag is de kans klein dat er veel geklikt wordt op je link. Het goede nieuws: vertoningen kosten je geen enkele cent en vergroten toch je merkbekendheid.
  • Google weet waar mensen naar zoeken, maar niet precies wie die mensen zijn en wat hen bezig houdt. Voor zulke precieze targeting van specifieke doelgroepen zijn Facebook Ads een nog efficiëntere optie.

Klaar om in de wereld van SEA-campagnes te duiken? Contacteer ons met jouw vraag en doe beroep op onze expertise en kennis.

Nadelen SEA
SEA platformen

SEA platformen: de verschillende opties

Een van de eerste bedrijven die SEA aanboden, was het Amerikaanse GoTo in februari 1998 via hun World Wide Web Worm zoekmachine. In 2001 herdoopte GoTo zichzelf tot Overture Services, waarna het concurrenten zoals AltaVista overnam. Partner Yahoo! nam Overture Services in 2003 over en biedt vandaag nog steeds SEA aan onder de naam Yahoo! Advertising.

Na Google en Yahoo! was Microsoft de laatste van de drie grote zoekmachines om in te zetten op online marketing. Het voormalige MSN adCenter transformeerde tot Bing Ads en in 2019 tot Microsoft Ads. Net zoals Google gebruikt Microsoft Ads het bod van de adverteer en de verwachte CTR (Click Through Rate of klikfrequentie) om de ranking van advertenties te bepalen.

We zeiden het al: Google heeft een marktaandeel van ongeveer 90%. Loont het dan niet de moeite om te adverteren via Microsoft en Yahoo? Toch wel, de tarieven zijn er namelijk lager dan voor Google Ads en bovendien is de kans er kleiner dat je grote concurrentie moet vrezen. Wil je zaken doen in Rusland of China, dan zijn advertenties via Yandex Direct en Baidu ‘the way to go’.

Een SEA-campagne opzetten

Het Add Value stappenplan voor zoekmachinemarketing

Inloggen in de Google Ads Manager, een betaalmethode instellen, een campagne starten, je advertentie toevoegen en een bod doen. Zo eenvoudig is online adverteren in principe. Maar natuurlijk zit er veel meer achter dan dat. Wat is het doel van je campagne? Hoeveel ben je bereid om uit te geven? En hoe ziet je advertentie eruit? Om zeker te zijn dat we geen stappen overslaan, volgen we dit stappenplan voor jouw zoekmachinemarketing.

1. Leg de doelen voor je SEA-campagne vast

Wat is het doel van je SEA-campagne? Ga je voor het krijgen van meer naamsbekendheid, het aantrekken van meer leads of het genereren van meer verkoop? Maak je doelen concreet in cijfers, bijvoorbeeld 1.000 euro omzet per maand.

2. Meld je aan bij Google

Zorg dat je beschikt over de nodige tools om je SEA-campagne op te zetten en op te volgen. Maak accounts aan bij Google Ads Manager, Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console. Zo heb je steeds toegang tot statistieken zoals het aantal weergaves, ingevulde formulieren of verkochte items. Vergeet niet om betalingsproviders uit te sluiten in Google Analytics.

3. Bepaal je maandelijks budget

Je maandelijks budget voor SEA is onder meer afhankelijk van je doelen, de sector waarin je actief bent en het resultaat dat je verwacht. Een goed startpunt is bijvoorbeeld 250 euro voor advertenties voor 5 tot 10 zoekwoorden. Wanneer je start met Google Ads, ontvang je 75 euro advertentietegoed indien je voldoet aan een aantal voorwaarden, zoals zelf minstens 25 euro krediet toevoegen.

4. Zoekwoorden als basis voor je SEA-campagne

Op welke zoekwoorden je best adverteert, bepaal je op basis van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Hierbij hou je rekening met onder meer het geschatte zoekvolume, de zoekintentie achter het zoekwoord en de concurrentie op je zoekwoord. Google stelt zelf de Keyword Planner ter beschikking, die je gratis gebruikt wanneer je een Ads account hebt.

5. Maak of optimaliseer je landingspagina

Hier belanden bezoekers wanneer ze op jouw advertentie klikken. Je voorziet op de pagina dus best een duidelijke Call To Action of CTA, zoals ‘Neem contact op’ of ‘Bestel hier’. Voor de kosten van je advertentie is het belangrijk dat de inhoud op je landingspagina aansluit bij de inhoud van je advertentie.

6. Schrijf je advertentieteksten

Een advertentie bestaat uit 3 elementen: een titel, een URL en een beschrijving.

  • De titel is maximaal 30 karakters lang en bevat je zoekwoord. Een veelgebruikte structuur is je merknaam, gevolgd door het product of de dienst die je aanbiedt.
  • Voor de URL bepaal je zowel de link die de zoekmachine toont als de link waarnaar bezoekers worden doorgestuurd – die hoeft dus niet hetzelfde te zijn.
  • De beschrijving biedt je maximaal 90 karakters ruimte om meer te vertellen over je product of dienst. Maak het verschil met USP’s (unieke verkoopargumenten zoals “snelste levering”) en CTA’s (oproepen tot actie zoals “neem contact op”).

Google laat je drie titels en twee beschrijvingen toevoegen. Zo heeft het zelf de keuze om steeds de best passende optie te tonen aan zijn gebruikers. Dat is ook voor jou interessant: het geeft je de mogelijkheid om te experimenteren. Aan de hand van A/B-testen bepaal je wat werkt en wat niet.

7. Lanceer je SEA-campagne

Surf naar de ads manager van je zoekmachine en stel je betaalmethode in. Maak een campagne en een advertentiegroep aan en koppel jouw zoekwoorden daaraan. Sluit ook bepaalde zoekwoorden uit, bijvoorbeeld ‘gratis’ of ‘cursus’ wanneer je doel meer verkoop is. Geef je teksten in, doe een bod op je advertentie (de PPC) en zet je campagne live. Al snel beginnen de nieuwe bezoekers toe te stromen op je landingspagina.

Essentieel in deze stap is een overzichtelijke structuur in je account. Is het bijvoorbeeld het beste om keyword match types te segmenteren of te combineren? Ook voor het structureren van je campagnes en advertenties bestaan verschillende mogelijkheden, afhankelijk van onder meer je doelen en budgetten. Een populaire werkwijze is het gebruik van SKAGs, Single Keyword Ad Groups. De Japans geïnspireerde Hagakure structuur voor Google Ads-campagnes is een andere optie – ontdek de voordelen van de Hagakure methode.

8. Check en optimaliseer je SEA-resultaten

Controleer regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks, hoe je advertenties presteren. Volgende tekortkomingen los je efficiënt op:

  • Doe een hoger bod indien je te weinig vertoningen hebt.
  • Verbeter je SEA-teksten indien je te weinig klikken naar je landingspagina hebt.
  • Optimaliseer je URL’s en je landingspagina indien bezoekers geen actie ondernemen.

Evalueer de resultaten wel pas wanneer je advertenties voldoende tijd hebben gekregen, bijvoorbeeld na 100 klikken. Je hebt steeds de mogelijkheid om advertenties en campagnes te pauzeren, te herstarten of te verwijderen. Zoekwoorden die niet renderen, vervang je door andere. Voor zoekwoorden die net wel opbrengen, verhoog je het budget om er nog meer uit te halen.

Ontdek nog 8 tips om je Google Ads-campagne te optimaliseren.

Zo ziet jouw zoekmachineadvertentie eruit

Google biedt keuze uit verschillende vormen van adverteren. Jouw keuze is afhankelijk van de reden waarom je online adverteert. Op basis daarvan kies je een campagne. Wil je meer conversies, dan ga je voor een videocampagne en toont Google je ad als een video. Is je doel om meer mensen je app te doen installeren, dan is een appcampagne die in Google Play verschijnt beter geschikt. De laatste nieuwe is de eerste volledig geautomatiseerde Performance Max-campagne.

Tekstadvertenties

Zoals de naam aangeeft, bestaan tekstadvertenties uit alleen woorden. Ze zijn snel en makkelijk te onderhouden en je bereikt er de vele bezoekers van Google mee. Met extra details en je contactgegevens zijn ze nog interessanter voor jouw doelpubliek. Vooral toepasselijk bij Zoekcampagnes.

Responsieve advertenties

Responsieve advertenties passen automatisch hun uiterlijk en formaat aan de beschikbare ruimte aan. Google toont ze als tekst of als beeld, afhankelijk van wat het beste werkt. Ideaal voor Zoekcampagnes en Displaycampagnes.

Beeldadvertentie

Beeldadvertentie zijn statisch of bevatten een animatie. Deze visuele voorstelling van jouw product of dienst komen mensen tegen op websites die partners zijn van Google. Dit type advertenties past logischerwijze bij Displaycampagnes.

Advertentie om je app te promoten

Of zoals wij ze noemen: appvertenties. Door ook mensen in onder meer Google Play te bereiken, verhoogt een Appcampagne je downloads en het engagement in je app.

Videoadvertentie

Je video’s staan op zichzelf of streamen tussen andere video’s. Dit formaat biedt jouw doelpubliek een rijke en engagerende beleving. Google toont video’s enkel op partnerwebsites.

Shoppingadvertentie

Shoppingcampagnes helpen je om shoppingadvertenties op te maken, met een foto van je product, een titel, een prijs, de naam van je winkel en extra details. Daarmee bereik je gegarandeerd online shoppers die op Google komen rondsnuffelen.

Advertenties om te bellen

Deze ‘call-only ads’ zorgen voor meer telefoontjes naar jouw bedrijf. Door erop te klikken, bellen zoekers rechtstreeks jouw nummer op. Deze ads verschijnen dan ook alleen op apparaten waarmee je kunt telefoneren. Je vindt ze onder de Zoekcampagnes.

Over veilingen, de Ad Rank en je kwaliteitsscore

Wanneer je concurrenten inzetten op hetzelfde zoekwoord als jij, bepaalt Google jullie onderlinge posities bij elke zoekopdracht door middel van een automatische virtuele advertentieveiling. Het resultaat daarvan, de Ad Rank, is afhankelijk van twee belangrijke factoren: je bod en je kwaliteitsscore.

  • Je bod is het bedrag dat je bereidt bent te betalen voor een actie. Concreet is dit de pay-per-click of PPC die jij over hebt voor een bezoek aan jouw website. Welk bedrag je er op plakt, wordt bepaald door onder meer het aantal bezoekers dat je krijgt en het rendement dat een klik oplevert.
  • Je kwaliteitsscore op 10 krijg je van Google zelf. De zoekmachine kijkt onder meer naar hoe goed je zoekwoord, je advertentie en je landingspagina op elkaar aansluiten en hoe relevant je inhoud is voor zijn gebruikers. Het is dan ook niet meer mogelijk om bezoekers rechtstreeks naar een aanmeldingspagina te sturen om hun contactgegevens te ontfutselen.

Een hypothetisch voorbeeld: wanneer jij een PPC van 5 euro en een kwaliteitsscore van 9 hebt, wordt jouw advertentie hoger getoond dan die van je concurrent die 7 euro biedt maar een kwaliteitsscore heeft van slechts 6 – tenzij je concurrent een hogere PPC instelt, natuurlijk. Een lage kwaliteitsscore is dan ook een situatie die je zelf absoluut wilt vermijden. Voor rendabele SEA-campagnes is een kwaliteitsscore van 7 het minimum.

Lees meer over hoe je de ROAS van je Ads campagnes verhoogt en over biedstrategieën zoals tCPA en tROAS (Target Cost Per Action en Target Return On Ad Spent).

Veelgestelde vragen over SEA

Hoeveel kost SEA?

Dat bepaal je volledig zelf. Hou bij je budgettering rekening met onder meer volgende zaken:

  • De concurrentie in je branche: de PPC voor zoekwoorden verschilt van sector tot sector.
  • Het zoekvolume op je gekozen zoekwoorden: 10 maandelijkse zoekopdrachten kosten je minder dan een zoekwoord met een zoekvolume van 10.000.
  • Het doel van je SEA-campagne: naamsbekendheid vereist alleen vertoningen die je niks kosten tot iemand erop klikt.

Zoals bij elke marketingstrategie is je Return On Investment (ROI) een belangrijke indicator voor je budget. In SEA noemen we ROI de Return On Ad Spent (ROAS). Die bereken je door je investering af te trekken van je opbrengst en het resultaat te delen door je opbrengst. Een voorbeeld: heb je 1.000 euro uitgegeven aan zoekmachineadvertenties en die hebben vijf aankopen van elk 400 euro opgeleverd, dan is je ROAS gelijk aan (5 x 400 – 1.000) / 5 x 400 = 1.000 / 2.000 = 0,5 ofwel 50%. 50 tot 75% is ongeveer de gemiddelde ROAS voor zoekmachineadvertenties. Elke euro die je investeert, verdien je twee tot vier keer terug.

Met zulke cijfers kan het lijken alsof de bomen tot in de hemel groeien. Om je niet ten onder te laten gaan aan ongebreideld optimisme, stel je een gemiddeld dagbudget in. Daar kan Google tot 20% boven gaan, zodat je op lucratieve momenten geen kansen mist. Dat hogere dagbudget wordt op minder interessante dagen gecompenseerd, zodat je maximum maandfactuur steeds gelijk is aan 30,4 x je dagbudget. Google zelf adviseert een dagbudget tussen 10 en 50 euro. In dat laatste geval voorzie je maandelijks een SEA-budget van 30,4 x 50 = 1.520 euro. Niet zeker van je budget? We bekijken het graag samen. Stel ons jouw vraag.

Wat zijn veel voorkomende fouten bij SEA?

Als ervaren SEA agency weten we perfect hoe de valkuilen van SEA te ontwijken. Denk bijvoorbeeld aan volgende zaken:

  • Paginaweergaves zijn geen conversies, dus bekijk vooral hoeveel waardevolle acties jouw bezoekers ondernemen, niet hoe goed je ‘vanity metrics’ staan.
  • Google vult jouw gekozen zoektermen aan met keywords die daar volgens hen naadloos bij aansluiten, maar wanneer ze dat niet doen, kosten ze je alleen maar geld. Denk er dan aan om die ‘close matches’ uit te sluiten.
  • Bekijk je locatie-instellingen Mensen die interesse tonen in een restaurant in Brussel, zijn niet noodzakelijk in Brussel, dus heeft het geen zin hen te proberen lokken.

Natuurlijk zijn er nog honderden zaken die je in de gaten moet houden tijdens je SEA-campagnes. Geen zin in gedoe? Dan is je SEA uitbesteden aan Add Value een waardevolle investering. Contacteer ons om samen te werken.

Wat zijn callout extensions?

‘Callout extensions’ of ‘callout assets’ zetten onder je advertentie een USP (uniek verkoopargument) in de schijnwerpers. Denk bijvoorbeeld aan ‘gratis verzending’ of ‘24/7 klantendienst’. Callouts zijn maximum 25 karakters lang. Afhankelijk van de lengte van je extension en van de browser en het apparaat dat de bezoeker krijgt, toont Google tot 10 verschillende callouts. Je voegt ze toe aan je account, je campagne of je advertentie.

Wat is auto tagging?

Google gebruikt ‘auto tagging’ om de efficiëntie van je advertenties te meten. Het voegt daarvoor de Google Click Identifier of GCLID toe aan je link. Zo wordt www.voorbeeld.be aangepast naar www.voorbeeld.be/?gclid=fj4kl3. Google voegt daarna de nieuwe URL aan je Google Analytics toe, zodat jij steeds over alle nodige data beschikt om je SEA-campagnes op te volgen.