TikTok ads

TikTok ads: laat je videoadvertenties renderen

Het sociale medium TikTok heeft een advertentiebereik van bijna 900 miljoen mensen, ofwel 1 op 5 volwassen internetgebruikers. Met 4 op 10 van de ruim 1 miljard gebruikers die tussen de 18 en 24 jaar zijn, is dit het platform van de toekomst. Adverteren op TikTok kan uiterst lucratief zijn, maar enkel wanneer je de werking en de vereisten van het medium begrijpt.

Gelukkig heeft Add Value die expertises en nuances volledig onder de knie. We vertellen je graag hoe je adverteert op TikTok. Zelf niet voldoende kennis of tijd om je te buigen over je TikTok advertenties? We werken met je samen om duurzaam te groeien.

tiktok ads videoadvertenties

Over TikTok

Meest gedownloade social media app 

Voor TikTok was er Musical.ly, een app waarmee gebruikers korte lip-sync video’s maakten en deelden. Musical.ly werd vooral populair in de Verenigde Staten, TikTok was voornamelijk populair op de Chinese markt. Daarom besloot het moederbedrijf ByteDance om de twee samen te voegen en verder te gaan met de speelse naam TikTok. Alle bestaande accounts en de daarbij horende data werden verzameld op één platform. En opeens was er TikTok, een van de meest gedownloade social media ooit.

TikTok ads agency
tiktok ads

TikTok editen in 1-2-3

TikTok is een sociale media app waarop je video’s creëert en deelt met je vrienden of de wereld. Wat begon als een app om te dansen en zingen, groeide uit tot een platform waarop de mogelijkheden eindeloos zijn. Daarnaast maakt TikTok het erg gemakkelijk om video’s te bewerken. Je moet geen professionele video editor zijn om een geslaagde TikTok video te creëren.

Bovendien heb je heel wat speciale effecten ter beschikking, zoals het populaire green screen. Perfect voor een goed potje storytelling, zoals een grappig verhaal of een gênante situatie. Daarbovenop dompel je je op TikTok onder in de augmented reality. De app maakt het mogelijk om de virtuele en fysieke wereld op een leuke manier te combineren, bijvoorbeeld door stickers, emoji’s en GIFs te verwerken in video’s.

TikTok: hashtag uniek

Wat maakt de app nu eigenlijk zo uniek? Eigenlijk hoef je het niet ver te zoeken. Het zijn de gebruikers en hun unieke inhoud die ervoor zorgen dat mensen steeds blijven terugkomen. De afgelopen jaren is de wereldwijde TikTok-gemeenschap enorm gegroeid. Het is een ‘safe space’ geworden waarin gebruikers zichzelf kunnen zijn door te experimenteren met creativiteit. Ook biedt het de mogelijkheid om mensen te ontmoeten of ontdekken in dezelfde niche. Daarvoor gebruik je hashtags op TikTok, uitdagingen die je zelf verzint of voltooit. Een typisch voorbeeld van zo’n uitdaging is een specifiek dansje op een bekende song. Denk maar even terug aan de #savagechallenge van Megan Thee Stallion.

tiktok ads preview

Wat zijn TikTok ads?

TikTok ads of TikTok advertenties zijn video’s waarmee merken of personen zichzelf of hun product(en) tonen aan gebruikers van TikTok. Je ziet de filmpjes wanneer je de app opent (TopView) of tussen de andere video’s in je tijdlijn (In-Feed).

Verschillende soorten TikTok ads

Video ads

Verschijnen zolang je ervoor betaalt in de ‘For You’ feed van gebruikers die, afgaande op hun activiteiten in de app, tot jouw doelpubliek horen. Het is mogelijk om een Call To Action of CTA toe te voegen, zoals ‘ontdek meer informatie’ of ‘download de app’.

Spark Ads

Zorgen ervoor dat organische content van je eigen bedrijf of, indien daar toestemming voor is, van derden getoond wordt aan meer gebruikers. Sluiten dan ook perfect aan bij de ‘casual’ stijl van TikTok.

Top View Ads

Duren maximum 60 seconden (hoewel TikTok zelf een lengte van 9 tot 15 seconden aanbeveelt) en worden vertoont wanneer gebruikers de app openen, vergelijkbaar met een filmtrailer.

Carousel Ads

Een verzameling van maximum 10 afbeeldingen in BuzzVideo, de news feed van TikTok.

Branded Hashtags

Maak 3 tot 6 dagen exclusief gebruik van een hashtag waarmee TikTokkers content delen, klikken op de hashtag leidt naar een landingspagina.

Branded Effects

Geeft gebruikers de mogelijkheid om je producten in 2D, 3D or AR toe te voegen aan hun video’s in de vorm van stickers of filters.

Shopping Ads

Keuze uit Video Shopping Ad, Catalog Listing Ad of Live Shopping Ad.

Image Ads

Een stilstaand beeld

Playable Ads

Spelletjes

Vooral topmerken maken gebruik van Top View Ads, Branded Hashtags en Branded Effects, omdat ze een groot bereik, maar ook een stevig prijskaartje hebben. Welke soort TikTok advertentie het best geschikt is voor jouw onderneming, hangt onder meer af van je doeleinden en je budget. Gelukkig hoef je niet alles zelf uit te vissen.

TikTok For Business is de tool die je doorheen het hele proces begeleidt, van het opzetten van je account over het vastleggen van je budget, het verfijnen van je doelpubliek en het maken van je advertentie tot het analyseren van je gegevens. We doorlopen de stappen uitgebreid hieronder. Andere optie: schakel een ervaren TikTok ads agency zoals Add Value in om zorgeloos te genieten van de voordelen van TikTok.

TikTok ads opzetten

Het Add Value stappenplan om te adverteren op TikTok

TikTok ads opzetten doe je met TikTok For Business, de TikTok Ads Manager. Daarvoor heb je een zakelijke account nodig. Overschakelen van een persoonlijke naar een zakelijke account is makkelijk en gratis. Vervolgens vervolledig je je business account met onder meer een omschrijving van je onderneming en de betaalmethode van je keuze

1.      Creëer een nieuwe campagne

Klik bovenaan op ‘Campaign’ en vervolgens op ‘Create’. TikTok For Business biedt je vervolgens de keuze tussen ‘Simplified Mode’ en ‘Custom Mode’. De eenvoudige optie neemt jou het meeste werk uit handen, waardoor je op 5 minuten tijd een advertentie kunt maken. Met de optie op maat heb je meer controle, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van A/B-tests en specifieke targeting.

TikTok helpt je je marketingdoelstellingen te behalen door voor aanvang je campagnedoelen helder te definiëren. Daarvoor kies je tussen ‘Awareness’ (gebruikers bewust maken van jouw merk, diensten of producten), ‘Consideration’ (gebruikers aanzetten tot het creëren van een band met jouw merk, diensten of producten) of ‘Conversion’ (gebruikers overtuigen om over te gaan tot een actie zoals een aankoop).

  • Reach: toon je advertentie aan zoveel mogelijk mensen.
  • Traffic: lok gebruikers naar een specifiek doel, zoals een landingspagina.
  • Video Views: krijg meer views en betrokkenheid voor je video’s.
  • Lead Generation: verhoog het aantal geëngageerde geïnteresseerden.
  • Community Interaction: krijg meer profielbezoeken en volgers.
  • App Promotion: zorg dat meer gebruikers je app kopen en installeren.
  • Website Conversions: verhoog het aantal waardevolle acties op je website.

Tenslotte geef je op deze pagina de naam van je campagne in en kies je of je wilt werken met A/B-splits, Campaign Budget Optimization en een campagnebudget, zodat je dat niet per advertentiegroep hoeft te doen.

2.      Creëer een nieuwe advertentiegroep

Op de volgende pagina definieer je je advertentiegroep. Hier bepaal je onder meer:

  • of gebruikers je video’s kunnen becommentariëren, downloaden en/of delen (of niet)
  • je doelpubliek, aan de hand van onder andere locatie, geslacht, leeftijdscategorie, moedertaal en interesses
  • je maximum dagelijkse budget, met een minimum van 20 euro
  • wanneer TikTok je advertenties vertoont, bijvoorbeeld een maand lang elke dag, twee maanden lang elke vrijdag en zaterdag, of een week lang tussen 17u en 21u ’s avonds
  • welke biedingsstrategie je kiest voor jouw campagnedoel

3.      Creëer een nieuwe advertentie

Kies een video die al online staat wanneer je voor een Spark Ad gaat, of upload je nieuwe filmpje. Voeg een bijschrift toe en kies hoe je weergegeven wilt worden. Beslis vervolgens of je gebruikers laat doorklikken naar een online landingspagina of een pagina in TikTok en hoe je Call To Action wordt getoond. Klik op ‘Submit’ zodat TikTok je ad kan controleren. Wanneer alles goed gaat, staat hij 24 uur later online.

Hoeveel kost adverteren op TikTok?

TikTok werkt met biedingen en veilingen om te beslissen welke advertenties het toont. Je bepaalt dus zelf hoeveel je per view of click spendeert aan je TikTok ads. Het platform hanteert wel een dagelijks minimum van 50 euro per campagne en 20 euro per advertentiegroep. Testen hebben uitgewezen dat de kosten per click of view op TikTok lager liggen dan op andere populaire sociale media.

TikTok ads mogelijkheden

Bieden voor advertenties op TikTok

Gebruikers krijgen je reclame pas te zien wanneer jouw bod voor dat plekje beter is dan dat van de concurrentie. “Jouw bod, samen met andere factoren, weerspiegelt hoe competitief je wilt zijn in de veiling om het resultaat te krijgen dat jij wilt”, aldus TikTok. Hoe en waarop je biedt, kies je zelf, afhankelijk van onder meer je campagnedoel en je budget.

Waarop bieden?

  • Cost Per thousand Views (CPV): TikTok telt hiervoor gebruikers die in interactie gaan met je video of langer dan 6 seconden kijken.
  • Cost Per thousand iMpressions (CPM): je betaalt per aantal weergaves van je advertentie.
  • Optimized Cost Per thousand iMpressions (oCPM): TikTok toont je advertentie enkel aan gebruikers die eerder tot conversie overgaan.
  • Cost Per Click (CPC): je betaalt per aantal klikken op je CTA.

TikTok biedt een voorgesteld bod aan. Onthoud hierbij wel: hoe hoger de prijs die je betaalt per actie, hoe groter de kans dat je je concurrentie overtreft en je campagnedoelstellingen haalt, maar ook hoe sneller jouw kosten oplopen.

tiktok ads kosten
tiktok ads bieden

Hoe bieden?

  • Cost cap: stel een specifiek bod in voor jouw campagnedoel. Op deze manier hou je je budget onder controle. Nadeel is wel dat het hoogste bod afhankelijk is van de concurrentie, waardoor de kans bestaat dat je advertentie niet getoond wordt. Opvolging van nabij is dan ook belangrijk.
  • Lowest cost: in plaats van een specifiek bod per actie kies je voor een totaal campagnebudget. Vervolgens vertrouw je op TikTok om het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk in te zetten in functie van jouw campagnedoel. Een aanrader voor wie begint met TikTok advertising, met andere woorden.

Onder de geavanceerde instellingen heb je verder de optie om voor ‘Accelerated’ te kiezen. TikTok probeert je campagnedoel dan zo snel mogelijk te behalen.

De voordelen van TikTok ads

Inzetten op adverteren op TikTok, dat levert jouw onderneming volgende benefits op:

Nieuw doelpubliek bereiken

TikTok telt wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers en is beschikbaar in meer dan 150 landen. Het advertentiebereik is bijna 900 miljoen mensen, ofwel 1 op 5 volwassen internetgebruikers. Om nog meer potentieel geïnteresseerden te bereiken, kies je in TikTok For Business voor de optie ‘vergelijkbare doelgroepen’.

Haalbare investering

De biedingen op TikTok zijn (voorlopig nog, over het algemeen) lager dan op andere sociale media en TikTokkers houden het meest van informele video’s. Dat betekent dat je kosten voor het maken én het delen van je content relatief behapbaar zijn, zeker in vergelijking met de return.

Grotere kans op conversie

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van TikTok meer betrokken en kooplustiger zijn dan gebruikers van andere platformen. De organische content op het platform is leuk, trendy en spannend. Wanneer jouw boodschap daarbij aansluit, is de kans groot dat TikTok je oplevert wat je voor ogen hebt.

Tips voor een geslaagde TikTok ad

Veel marketeers zien niet meteen resultaten met TikTok ads en geven (te) snel op. Een van de redenen is slechte advertentiecreatie. Voordat je TikTok als acquisitiekanaal uitsluit, gebruik je deze tips om je CPA’s te verbeteren.

  • Videogeluid: gebruik audio om getuigenissen van klanten te benadrukken en walkthroughs van de voordelen van jouw product extra aandacht te geven.
  • Kwantiteit: gebruikers van Tiktok consumeren enorme hoeveelheden content en negeren snel alles wat repetitief aanvoelt. Bouw dus een wachtrij van nieuwe video’s op en verander je advertenties minimaal wekelijks.
  • Aandacht: kom in de eerste 3 seconden ter zake, open met een sprekend beeld of stel de vraag die iedereen beantwoord wil zien. Zet je belangrijkste elementen in het midden van het scherm, zodat ze niet verdwijnen achter een bijschrift of het aantal likes.
  • Authenticiteit: content die aanvoelt als een advertentie krijgt een snelle swipe omhoog. Zorg er dus voor dat je advertenties maakt die overeenkomen met de organische content waarvoor gebruikers naar TikTok komen. Gebruik desnoods je gsm en creëer realistische content die gemaakt is voor je doelgroep.
  • TikTok Creative Center: dé plaats om je te laten inspireren, onder meer in de TikTok Ad Library, waar je trends ontdekt en waardevolle informatie ontdekt zoals zoekwoorden en de populairste hashtags.

Natuurlijk vermijd je alle pitfalls door je TikTok ads uit te besteden aan een ervaren marketingbureau zoals Add Value. Contacteer ons om samen te werken.

Veelgestelde vragen over TikTok ads

Waaraan moet mijn TikTok ad voldoen?

Eerst en vooral is het natuurlijk belangrijk dat je beantwoordt aan de beleidslijnen van TikTok zelf. Zo is het adverteren van drugs, wapens en tabaksproducten verboden. Zorg er verder voor dat je advertentie aansluit bij het platform, je doelpubliek en je merk. Let er verder op dat je advertentie audio bevat in de taal van je doelpubliek (of ondertiteld is), aansluit bij het onderschrift en niet overdadig symbolen, spaties, cijfers of hoofdletters bevat. De technische vereisten voor een TikTok video:

  • Formaat en minimum resolutie: 9:16 (540x960px), 1:1 (640x640px) of 16:9 (960x540px)
  • Bestandstype en maximumgrootte: .mp4, .mov, .mpeg, .3gp of .avi, max. 500MB
  • Videolengte: 5 tot 60 seconden, 9 tot 15 seconden aanbevolen

Bevat je advertentie een link naar een landingspagina, zorg er dan zeker voor dat die werkt op mobiele toestellen, aansluit bij de productnaam en inhoud van je TikTok ad en niet automatisch bestanden downloadt op het toestel van een bezoeker.

Is mijn doelgroep wel actief op TikTok?

Het langdurig thuis blijven en het daarmee gepaard gaande hoge online mediagebruik tijdens de coronapandemie zorgden voor een gigantische toename van het aantal TikTokkers. Al in september 2021 haalde de app de mijlpaal van een miljard maandelijkse gebruikers, waarvan meer dan 3 miljoen Belgen. Hoewel velen TikTok nog beschouwen als een tienerapp, tonen cijfers van marktanalist Ampere Analysis Insights aan dat steeds meer 30-plussers gebruik maken van TikTok. Het is zelfs de snelst groeiende app onder mensen ouder dan 35 jaar. Dat wilt zeggen dat er mogelijk een doelgroep op TikTok is die geld wilt besteden aan jouw producten of diensten .

Hoe werken TikTok ads?

Videoadvertenties verschijnen op TikTok bij het openen van de app en in de feed van gebruikers, afhankelijk van het type advertentie dat je kiest. Het platform maakt gebruik van biedingen en veilingen, waarbij adverteerders bepalen hoeveel ze willen betalen om meer weergaves, likes of clicks te krijgen.

Zijn TikTok ads de moeite waard?

TikTok is een van de snelste groeiende en populairste sociale media. De app telt al meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en dat zijn al lang niet meer alleen tieners. Bovendien zijn Tiktokkers 1,5 keer meer geneigd om dingen aan te kopen die ze via de app ontdekken dan gebruikers van andere sociale media. Zorg dus voor de juiste marketingstrategie en competitieve biedingen, dan is TikTok absoluut de moeite waard.

Add Value growth marketing agency

Add Value zorgt voor jouw TikTok ads

Je TikTok ads uitbesteden? Dan moet je bij Add Value zijn. We ontwikkelen winstgevende campagnes die niet alleen likes, maar vooral resultaten opleveren. Contacteer ons om samen te werken.