Verzamel meer kwalitatieve leads met Facebook Lead Forms

Eenvoudig nieuwe klanten binnenhalen?

 

Nood aan meer leads? Dat begrijpen wij als Facebook Ads Agency helemaal! Onze eerste vraag richting jou is dan ook: “Heb je al eens aan Facebook Lead Forms gedacht?” 

Door leadadvertenties wordt het genereren van kwalitatieve leads net een tikkeltje makkelijker. Interessant hé? Lees dan zeker verder want we lopen samen met jou door de opzet van een lead gen campagne.

Wat zijn Facebook Lead Forms? 

Facebook Lead Forms zijn als het ware lead gen formulieren ingeburgerd in een Facebook advertentie. Wanneer mensen jouw advertentie zien en erop klikken, wordt er een formulier geopend. Doordat Facebook jouw gegevens kent, is dit formulier al op voorhand ingevuld. De lead hoeft alleen nog maar op ‘verzenden’ te drukken. Slechts een paar klikken zorgen ervoor dat je lead de informatie krijgt waarvoor hij getekend heeft en genereer jij een gekwalificeerde lead. Win-win! 

Wat zijn de voordelen? 

    1. Lead forms hebben een groot gebruiksgemak. De meeste contactgegevens worden automatisch ingevuld waardoor er minder ‘drop off’ is.
    2. Mobile first staat aan de basis van Lead Forms. Zelfs op het kleinste scherm haal je (kwalitatieve) leads binnen. 
    3. Lead Forms geven je ook de optie om aangepaste vragen toe te voegen. Hierdoor ontstaat er meer diepgang en kan je achterhalen waar de persoon naar zoekt. Stel dus de juiste vragen want dit leidt tot een snelle follow-up en hoogwaardige leads. 
    4. Nieuwe leads kan je makkelijk integreren met je CRM systeem. Zo kan het sales team snel in gang schieten. Dit kan via Zapier, of via een directe integratie met jouw CRM-systeem.
    5. Lead forms bieden de mogelijkheid om meteen in contact te komen met je bedrijf. Voeg je nummer toe, zo kan er sneller een gesprek gestart worden. Of laat mensen instant een afspraak maken door een afspraakverzoek toe te voegen aan je formulier. Al deze contactmogelijkheden geven je een beter zicht op hoe geïnteresseerd deze lead is en beperken het aantal follow-ups.

Wat zijn de nadelen? 

    1. De lead form is makkelijk in te vullen, hierdoor kan het dat de form ‘per ongeluk’ ingevuld wordt. 
    2. De gegevens die Facebook heeft zijn niet altijd up-to-date met de data van nu. Een fout e-mailadres, geen bedrijfs e-mail of een foute job functie kunnen al snel de kwaliteit van de leads inperken. 
    3. Indien je de form in een Top Of Funnel campagne inzet, is de intentie van de lead vaak nog erg ‘onderzoekend’. Daarom adviseren we om de lead form lang genoeg te maken, met meerdere vragen om de kwaliteit van de leads te bevorderen.
    4. Vaak merken we een vrij hoog volume qua leads. Hierdoor kan het zijn dat je sales team veel tijd moet gaan spenderen aan follow-up. Én onthoud altijd, kwaliteit is beter dan kwantiteit.

Hoe stel je nu zo’n Lead Forms op? 

Net zoals bij een doorsnee campagne, start je lead gen op via je Advertentiebeheer in Business Manager. De eerste én belangrijkste stap is het selecteren van de doelstelling ‘leads genereren’.

Hierna volg je dezelfde stappen als bij het opmaken van een standaard campagne. Maak je advertentiegroep aan en vul alles in volgens de regels van de kunst. Bij het creëren van een nieuwe advertentie krijg je nu ook de optie om een ‘expresformulier’ te kiezen of te maken. Je kan altijd vooraf een expresformulier opbouwen in je Business Suite. Onder de tab ‘meer tools’ kan je de expresformulieren vinden. Deze vooraf aangemaakte formulieren komen dan in de advertentie opzet te staan waardoor je hier voor de optie ‘kiezen’ kan gaan. 

Als je een Lead Form opstart, krijg je eerst de optie om jouw type formulier te kiezen. Hier heb je twee opties: meer volume en hogere intentie. Bij meer volume kies je ervoor dat een formulier snel kan worden ingevuld en verzonden. Bij hogere intentie voeg je een controlestap toe zodat mensen hun gegevens kunnen controleren. 

Vooraleer je naar de intro gaat, is het aangeraden om even bij de instellingen je taalkeuze te selecteren. Facebook zorgt er namelijk voor dat alle vragen worden vertaald in de door jou gekozen taal. Zo hoef jij je hier geen zorgen over te maken. 

Stap 1: Intro

Bij de eerste stap kan je vormgeving toebrengen aan je Lead Form. Hier kies je als het ware voor een achtergrondafbeelding. Dit is hét moment om je creativiteit zijn vrije gang te laten gaan. Naast het kiezen van een afbeelding, laat je hier mensen weten waarom ze het formulier moeten invullen. Zorg er dus voor dat je copy de mogelijke leads aanzet om op ‘volgende’ te tikken.

Stap 2: Vragen

Bij deze stap bepaal je de contactgegevens die je nodig hebt van de mogelijke lead. Standaard zullen de velden ‘volledige naam’ en ‘e-mailadres’ worden weergegeven. Maar je kan extra velden toevoegen of aangepaste vragen stellen. 

Zo kan je ook peilen naar hun geboortedatum, job functie of woonplaats. Of misschien heb je wel een specifiek doel dat je kan omzetten in een meerkeuzevraag. Heel veel opties dus! 

Stel de juiste vragen om zo de belangrijkste informatie te vergaren en dus hoogwaardige leads te genereren. Houd het simpel en bombardeer de leads niet met nutteloze vragen. 

Laat in deze stap de leads zeker weten hoe hun gegevens door jou worden gebruikt of gedeeld. Als je dit niet invult, zal je Lead Form niet gepubliceerd worden. 

Stap 3: Privacy

Onder dit deel voeg je de link toe naar het privacybeleid van je bedrijf. Dit is belangrijke stap in termen van GDPR.

Stap 4: Voltooiing

In de laatste stap bedank je de lead voor het invullen van het formulier. Je laat mensen die hun informatie verzenden weten wat ze kunnen verwachten.

Hier kan je de lead ook nog aanzetten om tot actie over te gaan. Zo heb je de mogelijkheid om ze door te sturen naar je website, iets te downloaden of te bellen. 

Bij doorverwijzing naar je website werk je hier best met een UTM tag in je link. Uit ervaring weten we dat mensen die een lead form invullen soms meteen converteren via de website – dit wil je kunnen uitmeten. Voeg daarom een UTM tag toe, zo ben je op de hoogte als er mensen via de lead form meteen een actie uitvoeren op je website.

Wanneer alle stappen ingevuld zijn, keer je terug naar de opzet van je advertentie en check je of de CTA correct geselecteerd is. Als CTA knop heb je volgende opties: abonneren, nu aanvragen, nu boeken, downloaden, aanbieding claimen, offerte aanvragen, meer informatie en registreren. Hiermee vertegenwoordig je de actie die mensen moeten uitvoeren.

Growth tip

Ook in lead forms is het aangeraden om aan A/B testing te doen. Test met andere vragen, copy, creatives, wel zaken vragen – geen zaken vragen. Kortom, experimenteer.

Hoe vind je de leads terug? 

Wanneer de campagne live staat, kan je de leads terugvinden onder de tap ‘expresformulieren’ in je Facebook Business Suite waar je ze ook kan downloaden. 

Dit is trouwens ook de plek waar je de leads kan koppelen aan je CRM-systeem zodat ze automatisch in je mailbox terechtkomen.

Hoe de kwaliteit van je leads optimaliseren? 

    1. Stel extra vragen in de form: om de kwaliteit van je leads te verhogen, raden wij steeds aan om aangepaste vragen toe te voegen. Dit kunnen vrij specifieke vragen zijn, waar een ideale klant voor jouw bedrijf ‘ja’ op zou moeten antwoorden. Ga altijd voor kwaliteit, en niet voor kwantiteit. Liever een goede lead voor €25 – dan 5 leads voor €5.
    2. “The Money Is In The Follow-up”: De leads die je genereert, zullen waarschijnlijk niet meteen converteren. Vaak is het een eerste of tweede contact met jouw bedrijf. Daarom raden wij aan om een e-mail flow op te stellen die de leads waarvoor jij betaald, ook kan nurturen. Je kan er ook voor kiezen om je leads persoonlijk te mailen en/of bellen. Geef uiteraard waarde aan je leads, alvorens ze te gaan stalken om klant te worden.

Ben je net gestart met Facebook ads?
Lees dan hier onze handige startersgids!

Hulp nodig met Facebook Ads?

Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!

Abonneer je op onze nieuwsbrief