De Hagakure structuur voor Google Ads campagnes

De afgelopen jaren zijn de accountstructuren van Google Ads steeds complexer geworden. Het doel was om de vraag van de gebruiker zo goed mogelijk te matchen, wat vaak leidde tot enorme (maar effectieve) campagnes in de vorm van SKAG’s (Single Keyword Ad Groups).

Net zoals technologie verder ontwikkeld werd, deed ons favoriete advertentieplatform dat ook. Nieuwe functies voor marketeers in de vorm van automatisering en machine learning werden toegevoegd. Data werd steeds belangrijker en het is tijd voor een structuur die dit weerspiegelt. We hebben een accountstructuur nodig die de efficiëntie van de algoritmes maximaliseert als we die functies optimaal willen benutten.

Start met het gebruiken van de Hagakure structuur in jouw Google Ads campagnes.

De betekenis van Hagakure:

Ten eerste, wat betekent Hagakure? Wikipedia vertelt ons dat Hagakure vertaalt naar het Nederlands “verborgen door de bladeren” of “verborgen bladeren” betekent. Het is de naam van een praktische en spirituele gids voor Japanse krijgers, de samoerai.

Hoewel de oude samoerai Google waarschijnlijk niet kende, heeft het Ads-landschap soms als een slagveld gevoeld. Dus, wat betekent Hagakure voor onze generatie digitale krijgers?

Hagakure als een Google Ads Strategie…

De accountstructuur is gebaseerd op twee automatiseringsfuncties: dynamische zoekadvertenties (DSA) en geautomatiseerd bieden. Om optimaal gebruik te maken van deze functies moet u ervoor zorgen dat de data in uw account efficiënt worden gegroepeerd.

Dit zijn de vijf basisprincipes van Hagakure in Google Ads:

    1. Gebruik één URL per advertentiegroep.
    2. Bewaar alleen de URL’s (landingspagina’s) met een aanzienlijk volume.
    3. Maak campagnes die overeenkomen met productcategorieën.
    4. Creëer dynamische zoekadvertenties om zoekopdrachten met minder volume vast te leggen.
    5. Gebruik IF-functies op basis van publiek om ultra-relevante advertenties te genereren.

Laten we een duik nemen in deze vijf punten hieronder.

1. Een URL (landingspagina) per advertentiegroep

In Hagakure worden alle trefwoorden die aan dezelfde URL zijn gekoppeld gegroepeerd, zodat de gegevens die we genereren worden geüniformeerd en de hoeveelheid wordt gemaximaliseerd. Op die manier kunnen de algoritmes sneller en beter resultaat opleveren.

Dit is natuurlijk niet nieuw. Als u SKAG’s of een andere structuur gebruikt om uw advertenties zo relevant mogelijk te houden, is de kans groot dat u dit al doet. Het volgende punt heeft echter ook hiermee te maken.

2. Houd alleen URL’s die een significant volume vertonen

Dit gebeurt om dezelfde redenen als hierboven vermeld. Het doel van deze accountstructuur is om Google’s machine learning voor ons te laten werken, dus alles wordt gedaan om de algoritmes zo efficiënt mogelijk te maken.

Maar wat definieert “significant volume”? Ook al is elke industrie, verticaal, of Ads account anders, we hebben een aantal getallen gekregen om ons te helpen.

Google schat dat om de automatisering en het machinaal leren te optimaliseren, een URL (uw landingspagina) ten minste 1.000 impressies per week moet ontvangen. Het moet nog leren en optimaliseren voor drie advertenties binnen de advertentiegroep, dus idealiter is dat ongeveer 3.000 impressies per week, of 12.000 per maand.

 3. Campagnes komen overeen met productcategorieën

Om de Hagakure-aanpak te laten werken, moeten we terugkeren naar een meer natuurlijke manier om onze campagnes op te zetten. Elke categorie producten/diensten die we adverteren krijgt een eigen campagne.

Voor een kleding webwinkel kan bijvoorbeeld een campagne worden gemaakt voor tops, een andere voor bottoms en een derde voor accessoires. Het voelt natuurlijk aan bij het beheer van de campagnes en houdt het overzicht eenvoudig.

 

4. Dynamische zoekadvertenties voor lagere-volume-zoektermen:

Aangezien het Japanse systeem het gebruik van landingspagina’s en URL’s die niet genoeg verkeer ontvangen om de algoritmen te voorzien van bruikbare gegevens verbiedt, blijft er een gat bestaan waar vroeger de advertenties met een lager volume stonden. In Hagakure worden DSA’s gecreëerd om ervoor te zorgen dat u niet verliest op deze zoektermen.

Alle gebruikelijke best practices voor dynamische zoekadvertenties zijn hier van toepassing. Ook hier willen we het machinaal leren zoveel mogelijk ondersteunen. Zorg ervoor dat je genoeg middelen hebt om sterke advertenties te maken voor meerdere (lager volume) zoekwoorden en laat Google verschillende opties testen, terwijl je ze ook zorgvuldig selecteert om zeldzame combinaties te voorkomen. Zorg ook voor een duidelijk CTA.

 

5. IF-functies gebruiken om advertenties te personaliseren op basis van publiek:

Het laatste onderdeel van de Hagakure-accountstructuur is wellicht ook het meest geavanceerde.

Google heeft de IF-statements functionaliteit voor het eerst aangekondigd in 2017. 

Volgens de officiële Google Ads blog:

“IF-functies stellen u in staat om een specifiek bericht in uw tekstadvertentie in te voegen wanneer aan een voorwaarde is voldaan, en een standaardtekst wanneer dat niet het geval is. Dit maakt uw advertenties op maat gemaakt voor elke zoekopdracht en relevanter voor potentiële klanten”.

 

In Hagakure wordt dit gebruikt om uw advertenties te personaliseren op basis van uw publiek. Uiteraard betekent dit dat u eerst meerdere doelgroepen moet instellen, afhankelijk van uw doelgroep. Vervolgens kunt u IF statements gebruiken om gepersonaliseerde content te tonen op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. We hebben al heel wat redenen genoemd waarom de Hagakure Google Ads accountstructuur is ontstaan. Laten we eens kijken naar alle mogelijke voordelen van deze aanpak. Natuurlijk is het aan u en uw team om te beslissen of u deze structuur wilt implementeren (meer daarover hieronder).

Het maakt optimaal gebruik van de automatiseringsmogelijkheden van Google. Als het goed wordt gedaan, moet dit betere resultaten opleveren dan een manueel – geoptimaliseerde campagne.

      • U maakt tijd vrij voor andere taken, zoals dieper onderzoek naar de verwachtingen van uw prospect of A/B-tests.
      • De accountstructuur is vereenvoudigd, waardoor het eenvoudiger is om te rapporteren over uw campagnes, deze te beheren en te optimaliseren.
      • Het bieden is geautomatiseerd. Met andere woorden, als u genoeg gegevens heeft, krijgt u meer waar voor uw geld!
      • De Hagakure strategie brengt natuurlijk uw aandacht op de meest interessante landingspagina’s – zonder de longtail keywords te benadelen.

Het opzetten van uw Hagakure-accountstructuur

Als u overtuigd bent door de Japanse manier van structureren van uw Google Ads account en Hagakure wilt proberen, kan het voorgedefinieerde landingspagina rapport u helpen om aan de slag te gaan.

Zoals hierboven vermeld, moeten alleen de URL’s die genoeg bezoekers / maanden ontvangen worden gebruikt om er zeker van te zijn dat er genoeg data beschikbaar is. Het landingspagina rapport geeft u snel een overzicht van de landingspagina’s die boven deze drempel liggen.

Het rapport van de landingspagina kan u helpen om aan de slag te gaan.

 

Als we kijken naar de totale impressies die een bepaalde landingspagina binnen een bepaalde tijd heeft gekregen, kunnen we beginnen met het verwijderen van die pagina’s die onder de drempel liggen. Bewaar URL’s met meer dan 12.000 impressies in de afgelopen 30 dagen en bouw uw nieuwe structuur op basis van deze pagina’s.

Naast deze nieuwe campagnes is het waarschijnlijk een goed idee om een klassieke merk-campagne draaiende te houden. Als er categorieën zijn die u niet in de nieuwe structuur kunt opnemen, kunt u een andere DSA-advertentiegroep instellen om ook zoektermen binnen deze categorieën vast te leggen.

 

Houd altijd de structuur en doelstellingen van uw team in gedachten. Als Hagakure niet in lijn is met uw strategisch plan, denk dan twee keer na voordat u de opzet van uw account wijzigt.

SKAG vs. Hagakure

De belangrijke vraag blijft: Levert deze manier van structureren van uw account betere resultaten op? Waar een aanpak als SKAG zich richt op het leveren van de meest relevante advertentie aan de gebruiker, neemt de op Japan geïnspireerde Hagakure de automatiseringsmogelijkheden die beschikbaar zijn in Google Ads en laat deze voor u werken. Dit verbetert de relevantie, maar ook uw ROAS (return on ad spend).

 

Conclusie 

Hagakure is een nieuwe manier om uw Google Ads account te structureren, gebaseerd op een aantal toekomstbestendige principes. Het hergroeperen van uw gegevens is de sleutel om Hagakure te laten werken.

Het omarmt de automatiseringsfuncties en algoritmen binnen het advertentieplatform van Google volledig en stelt u in staat om tijd vrij te maken voor repetitieve taken, dankzij een combinatie van menselijke input en robotische optimalisatie.

Hulp nodig met het opzetten van jouw Google Ads Campagne?

Neem contact met ons op voor een gratis strategie sessie!

Marketing Optimalisatie Scan

"*" indicates required fields