Wat is Facebook aggregated event measurement?

Vooruitlopend op de aanstaande uitrol van iOS 14 heeft Facebook onlangs Aggregated Event Management (AEM) gelanceerd.

Dit zal app- en web gebaseerde conversies blijven ondersteunen door de overgang van de overdracht van gevoelige data te beperken en toch specifieke data te blijven ondersteunen.

Facebook zijn aggregated event measurement is een oplossing vanuit Facebook met betrekking tot privacy, waaronder de IDFA aankondiging, veranderingen met betrekking tot cookies, en updates voor Chrome en Safari, (die al first-party cookies beperken tot zeven dagen).

Wat is Facebook Aggregated Event Management (AEM)?

 

Facebook’s Aggregated Event Measurement is een protocol dat het mogelijk maakt om web evenementen of (micro) conversies van iOS 14 gebruikers te meten. Door de update van Apple zal dit in mindere maten mogelijk zijn.

Volgens Facebook:

“Onze oplossing is analoog aan Apple’s Private Click Measurement, maar is ontworpen om een oplossing te bieden voor belangrijke gebruikssituaties van adverteerders die niet worden aangepakt door Apple’s voorstel. Aggregated Event Measurement zal blijven evolueren met aankomende browser wijzigingen om onze adverteerders te helpen de privacy van consumenten te ondersteunen.”

Wanneer gaat Facebook AEM van start?

De beperkingen die worden opgelegd door Aggregated Event Measurement zullen niet van toepassing zijn totdat Apple begint met het afdwingen van hun iOS 14 wijzigingen. Tot die tijd kun je je evenementen instellen om Aggregated Event Measurement te gebruiken, maar dit zal geen invloed hebben op optimalisatie of rapportage tot iOS 14 volledig in werking is.

Wat zijn de gevolgen van Facebook’s geaggregeerde event meting voor adverteerders?

Marketeers zullen worden beperkt tot het bijhouden van acht pixel gebeurtenissen per domein. Dit omvat zowel pixel event conversies als aangepaste conversies op basis van specifieke URL’s. Andere gebeurtenissen kunnen nog steeds worden gebruikt voor het maken van aangepaste doelgroepen voor websites, maar niet voor het bijhouden van conversies. 

 

Gebeurtenissen worden gekozen binnen Bedrijfsmanager > Gebeurtenissen Manager en marketeers kunnen elke gebeurtenis rangschikken op basis van prioriteit voor het bedrijf. Facebook registreert slechts één gebeurtenis voor gebruikers die zich afmelden voor tracking, het laatste contactmoment in volgorde van prioriteit.

 

Bijvoorbeeld, als een aankoop wordt gerangschikt als nummer één, maar een gebruiker komt naar de site via een advertentie en voegt alleen iets toe aan het winkelwagentje, zal Facebook het toevoegen aan het winkelwagentje nog steeds registreren omdat het nummer twee is gerangschikt en het het laatste contactpunt was.

Facebook-privacy-event-management

Wat zijn de volgende stappen voor Facebook Ads?

    1. Kies de gebeurtenissen die de gegevens zullen verzenden die het meest waardevol zijn voor uw campagne doelstellingen.

Adverteerders met beheerderstoegang tot Facebook’s Business Manager hebben begin februari toegang gekregen tot het dashboard voor geaggregeerd event beheer. Hiermee kunnen merken hun prioritaire gebeurtenissen rangschikken in termen van wat het meest belangrijk is voor marketing campagnes. 

 

    1. Zorg ervoor dat je alle belangrijke funnel events in overweging neemt als je je events kiest.

Hoewel uw belangrijkste focus misschien conversies zijn, zal de mogelijkheid om te optimaliseren naar en het bijhouden van middle en top-of-funnel gebeurtenissen de sleutel zijn tot een lange termijn strategie. Wij raden sowieso aan om elke campagne met een full-funnel approach aan te pakken.

 

Enkele tips:

      • Zorg ervoor dat uw domein is geverifieerd bij Facebook voordat u uw evenementen prioriteert.
      • Aangepaste conversies buiten de standaard gebeurtenissen van Facebook tellen ook mee voor de 8 voor tracking.
      • Pageview is niet opgenomen in de 8 conversie gebeurtenissen.

 

Lees hier het artikel van Facebook zelf of aggregated even measurement.

Geschreven door: Joachim Brouckaert – Add Value Agency

Marketing optimalisatie Scan