fbpx

Wat Is Growth Marketing?

Add Value Agency

Wat Is Growth Marketing?

Wat is Growth marketing of growth hacking?

In tegenstelling tot andere moderne marketing termen die vaak in marketingland rondgeslingerd worden, heeft growth marketing echt inhoud – en het is iets wat een heel aantal bedrijven nog niet begrepen hebben.

 

Growth marketing is in wezen een stappenplan voor het aantrekken en behouden van meer betrokken klanten en het leveren van een positieve klantervaring.

 

De meeste marketeers leggen sterk de nadruk op inbound marketing, en dat is niet voor niets. Inbound marketing is een succesvolle manier om leads in je pipeline te krijgen. 

Traditionele marketing inspanningen hebben ertoe geleid dat bedrijven zich richten op het vergroten van de naamsbekendheid en het vergaren van klanten. Maar deze strategie houdt geen rekening met de impact van deze klanten op de inkomsten en de groei op lange termijn van het bedrijf.

 

Google Ads of Facebook Ads bijvoorbeeld, kan een geweldig kanaal zijn om nieuwe klanten binnen te krijgen voor uw bedrijf, maar het is allemaal voor niets als ze niet blijven hangen.

 

Growth Marketing is uitgevonden om dat te voorkomen. Met alle gegevens die tegenwoordig beschikbaar zijn, wenden succesvolle marketing teams zich op een growth marketing aanpak om ervoor te zorgen dat die zwaarbevochten leads ook daadwerkelijk in klanten veranderen en bijdragen aan de algehele bedrijfsgroei.

Dus, wacht – wat is growth marketing nu eigenlijk?  

Growth marketing is in wezen retentie gerichte marketing in de kern. 

Terwijl traditionele marketing zich voornamelijk richt op de top van de sales funnel (denk aan banneradvertenties die alleen worden beoordeeld op het aantal doorkliks), en account-based marketing zich richt op het nurturen van een paar grote accounts, is growth marketing gericht op de gehele sales funnel, zodat mensen uw merk vinden en er ook echt plezier aan blijven beleven. Het wordt ook wel een full-funnel aanpak genoemd.

 

Kortom, het is ontworpen om uw hele bedrijf te laten groeien door middel van marketing.

 

Het eindresultaat is niet alleen meer klanten aantrekken, maar ook meer betrokken klanten. Het besteedt speciale aandacht aan klantenservice, nurturing-technieken en voortdurende marketinginspanningen zoals sociale media en e-mailmarketing.

 

Wat is het verschil tussen Growth marketing en growth hacking?

 

Haal de twee niet door elkaar. Growth hacking is een modewoord dat de laatste jaren uit de mode is geraakt. Dat verwijst naar een techniek die wordt gebruikt om snel nieuwe klanten te bereiken in een korte tijd, soms met behulp van webontwikkelaars, andere keren door het aanbrengen van een paar snelle esthetische veranderingen.

 

Growth Marketing

 

Growth marketing is iets heel anders – meer een strategische denkwijze dan wat dan ook. Growth hacking wordt meestal gezien als een kortere weg om resultaten te behalen, zoals het veranderen van elementen van een landingspagina om te zien of het de KPI’s verhoogt. Het is nuttig om wendbaar te zijn, maar de meeste marketeers doen die dingen toch al.

 

Hoe kun je een succesvolle growth marketeer zijn?

 

Er zijn een paar bewezen technieken om een succesvolle growth marketeer te zijn.

 

Luister naar je klanten. Kijk naar de analyses van het gedrag van uw klanten. Of u nu een product in bèta lanceert of een bestaand product aanbiedt, de feedback van uw gebruikers zal helpen om uw marketing pad te sturen. U kunt dit te weten komen door NPS (Net Promotor Survey) en enquêtes over productgebruik naar uw klanten te sturen in ruil voor toekomstige kortingen of zelfs zoiets eenvoudigs als een Amazon-cadeaubon. Dit is een cruciale stap om grote resultaten te zien via growth marketing.

 

Een ander belangrijk punt is dat u zich moet concentreren op de data: die kunnen u vertellen hoe mensen omgaan met uw product. Zodra u een patroon hebt ontdekt, kunt u die data gebruiken om meer klanten te vinden die hoogstwaarschijnlijk betrokken, betalende klanten zullen zijn.

 

Vergeet niet dat growth marketing in de eerste plaats gericht is op het behoud van gebruikers, dus het is belangrijk om te zien of mensen bij uw merk of product blijven. 

Als je probeert groei te stimuleren voor je B2B, zijn zoekmachinemarketing, display-advertenties en e-mailmarketing misschien de juiste marketingkanalen voor jou. In ieder geval moet je jezelf niet te snel uitputten – kies er een paar die voor jou werken. Test, meet en pas vervolgens snel aan.

 

Test uw marketing kanalen op een snelle manier. Dit is het meest kritieke onderdeel van growth marketing: snelle, agile testing. De meeste van je experimenten zullen mislukken, misschien zal één van de tien slagen. De enige manier om dat te weten te komen is om snel meerdere manieren uit te proberen. Kijk wat werkt, en wees bereid om intelligent en analytisch te reageren.

 

Sommigen in de growth marketing wereld noemen dit “high-tempo testen”, en het proces is eenvoudig. U begint met het brainstormen over een vast aantal marketingstrategieën, die u vervolgens in een weekschema op een kalender uiteenzet. Ga aan de slag en neem uw eigen bevindingen onder de loep. Bewaar de goede en schrap de slechte, en herhaal indien nodig met andere ideeën.  

 

Die laatste regel is belangrijk – growth marketing is geen one-and-done deal. U moet altijd uw eigen resultaten testen, analyseren en herevalueren. Trends veranderen met de tijd, net als verschuivende algoritmes bij Facebook en Google. Het is uw taak, als growth marketeer, om die updates op de voet te volgen en snel te reageren om uw marketinginspanningen op het juiste spoor te houden.

Waar is growth marketing goed voor?

growth marketing gaat over meer dan alleen het vergroten van de naamsbekendheid van uw merk. Het gaat om het converteren en behouden van klanten. Zorg er dus voor dat u realistische, haalbare resultaten voor ogen hebt wanneer u uw doelstellingen probeert te bereiken. Enkele voorbeelden zijn het omzetten van bloglezers in e-mail abonnees, het verhogen van de gebruikers retentie met een meetbaar bedrag (of het verlagen van de opzegging percentages), het versterken van bepaalde sociale media kpi’s en het upgraden van gebruikers op een betaalde abonnement ladder.  

 

Dit zijn veelzijdige projecten die verder gaan dan eenvoudige marketing. Ze vereisen dat marketing doorgaat naar klantenservice om retentie te garanderen, product om een geweldige gebruikerservaring te leveren, en ook om goed geïnformeerde verkopers te ondersteunen om meer klanten te winnen.

 

Uiteindelijk gaat het niet alleen om marketeers die leads en nieuwe klanten werven.

 

Het gaat om het hele plaatje – meer klanten vinden, tevreden stellen en behouden om de groei van het bedrijf te stimuleren.

Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Doelgericht

Bij Add Value Agency zijn we doelgericht! Conversies door het dak laten gaan? We Love It!

Focus Op Groei

Voor ons geen vage metrics die er niet toe doen. We werken met een duidelijke North Star Metric die we samen met jouw bepalen. 

Meten = Weten

Zoals je uit deze blogpost waarschijnlijk wel geleerd hebt is dat we gaan voor meetbaar resultaat. Bij ons weet je hoeveel je investering opbrengt.