Dat SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ zal je wellicht bekend in de oren klinken. Is dat niet zo? Geen probleem! Makkelijker gezegd staat SEO voor het verbeteren van je website, met als doel een hogere positie te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines.
Oh ja, wat zijn nu ook alweer organische zoekresultaten? Als je ‘organisch rankt’ in de zoekresultaten dan staat jouw website als zoekresultaat in de zoekmachines zonder ervoor te betalen. De pagina’s van je website scoren weliswaar op basis van relevantie. Omdat SEO geen geld kost per klik, is het een duurzame manier om meer ‘gratis’ bezoekers tot je website aan te trekken.
Nu je weet wat de betekenis is van SEO, wil je hoogstwaarschijnlijk toch wel weten hoe het in zijn werk gaat?
SEO is jammer genoeg geen magie. Als marketeer dien je zelf rekening te houden met heel wat factoren die meespelen bij het optimaliseren van websites.
Zoekwoordonderzoek, oftewel keyword research, is een belangrijke factor binnen het toepassen van SEO. Wanneer zoekers op zoek gaan in zoekmachines, typen ze zoekwoorden in. Op die zoekwoorden wil je als website gevonden worden. Je gaat als het ware je pagina’s optimaliseren op basis van zoekwoorden om de zoekmachines aan te tonen dat jouw pagina relevant is voor de zoekopdrachten van de zoeker.
Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren achterhaal je welke zoekopdrachten interessant kunnen zijn voor jouw website. Én kom je te weten hoe en naar wat jouw doelgroep zoekt. Op die woorden wil jij hoog gaan ranken. Lukt dit? Dan heb jij een krachtig zoekwoordonderzoek uitgevoerd.
Binnen zoekwoorden heb je ook nog een verschil tussen short tail- en long tail keywords. Short tails zijn minder specifiek dan long tail keywords, ze bestaan uit een, twee of drie zoekwoorden. (bijvoorbeeld ‘marketing bureau’) Dat is soms niet genoeg voor een relevante search match. Een long tail zoekopdracht bestaat uit vier woorden, of langer. (bijvoorbeeld ‘performance marketing bureau in Antwerpen’) Hoe specifieker je bent in de je zoekwoorden, hoe gemakkelijker je kan scoren in Google. En dat is toch wat je wil?
Een interne link, is een link die naar een andere pagina verwijst op je eigen website. Deze links zorgen voor een betere structuur voor Google om te doorgronden en je website beter te begrijpen.
Tip: Door veel interne links toe te voegen aan je website, ontstaat er een soort link-spinnenweb en kunnen zoekmachines op een eenvoudige manier bepalen hoe je website in elkaar zit. Zo kunnen ze ook bepalen welke pagina’s belangrijk zijn en welke niet.
Wat is dan een externe link? Dit zijn logischerwijs links naar een andere website. Nog eenvoudiger, als je als bezoeker op een externe link klikt, verlaat je de website. Externe links worden ook wel backlinks genoemd. Een backlink wordt gezien als een stem van iemand anders. Het is een heel belangrijk onderdeel binnen SEO. Hoe meer relevante websites een link plaatsen naar jouw website, des te hoger je positie is binnen de zoekresultaten.
Maar vooraleer je SEO factoren kan optimaliseren moet je een sterke SEO basis hebben. Deze basis ligt hem in de drie pijlers van SEO.
Om de positie te bepalen van jouw website, wordt deze binnen de zoekmachines beoordeeld op drie belangrijke pijlers: techniek, content en autoriteit. Hieronder leggen we elke pijler uit en geven we enkele voorbeelden die past binnen deze SEO pijler.
De eerste pijler is techniek, of beter gezegd: behind the scenes. De techniek is alles wat zich achter de schermen afspeelt, ook wel de fundering van je website genoemd. Het gaat van de codering van je website tot de snelheid van je website. Kortom heeft de technische kant van SEO invloed op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website als op de begrijpelijkheid voor zoekmachines.
Tips:
De tweede belangrijke pijler van SEO is content. Je content moet optimaal zijn, want zonder volwaardige content is jouw website onzinnig. Zo zal je nooit hoog scoren binnen de zoekmachines. De content van je website is alle informatie, afbeeldingen, blogs… die je op je website plaatst. Hou er rekening mee dat je content relevant moet zijn voor de lezer, alsook voor Google.
Tips:
Last but not least, autoriteit. De autoriteit staat in voor de waarde van je website. Het is gebaseerd op het aantal relevante externe links naar je website. Het uiteindelijke doel is om een website te creëren, vol relevante inhoud. De score wordt uitgedrukt met DA, dat staat voor domain authority en anderzijds wordt het weergegeven door een getal tussen 1 en 100. Je start automatisch op 1. Hoe hoger de autoriteit, hoe beter!
Tips:
We weten nu dat SEO ontzettend belangrijk is. Maar wat zijn nu juist de voordelen van een goed geoptimaliseerde website?
Er zijn veel voordelen verbonden aan zoekmachine optimalisatie.
Het eerste voordeel is dat het meetbaar is. Met behulp van Google Analytics kan je je website analyseren en opvolgen. Daarop kan je zien welke keywords het meest relevant zijn voor jouw website en daarop kan je ook afleiden of de investering in SEO zich effectief uit in hogere bezoekersaantallen. Door het gebruik van deze tool kan je ook meten of je online conversie gestegen is. Kort gezegd is conversie het belangrijkste doel van de website.
Zonder kosten een hoge positie vertonen in Google? Dat kan!
SEO is volledig gratis. Je hoeft geen kosten te betalen aan Google, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het inzetten van Google-advertenties. Het is belangrijk dat je website up-to-date blijft en dat je content relevant blijft voor de bezoekers. Onderschat het niet, dit vraagt veel tijd!
SEO is een langdurig proces. Het is dé manier om op een langere termijn wel eens waar, resultaten te blijven scheppen. In het begin zal je nog niet veel verschil merken, maar door er steeds mee aan de slag te gaan, zal je op lange termijn zeker verandering zien. Zo kan je pagina bijvoorbeeld gaan van weinig bezoekers naar ineens wel 3 keer meer bezoekers, of misschien wel 30 keer meer!
Door met goede en nuttige content bovenaan te staan in Google, creëer je vertrouwen bij jouw potentiële klanten. Het is voor veel bezoekers een teken dat je website betrouwbaar is. Want als jij bovenaan staat in Google, zal je bedrijf het zeker en vast goed doen!
Zo kunnen bezoekers opmerken dat je actief bezig bent met het optimaliseren van je website.
Boven op de voordelen die hierboven vermeld staan, kan SEO inzetten voor jouw bedrijf, ervoor zorgen dat je via je website organisch leads zal genereren. Even ter verduidelijking: Leads zijn personen die interesse vertonen in jouw producten of diensten. Organisch wil dan weer zeggen, zonder te betalen.
SEO helpt jou om op een organische manier potentiële leads te bereiken, die idealiter op zoek zijn naar een oplossing die jij hen kan geven door middel van jouw content. Op deze manier help je jouw potentiële klanten en contacteren zij jou!
Een win-win situatie voor beide!
In het kort weten waar SEO voor staat? Geen probleem, Add Value voorziet voor jou een samenvatting met de belangrijkste SEO info.
Als je meer informatie wilt over SEO, neem dan gerust contact op met ons zodat wij samen met jou kunnen bouwen aan een perfect geoptimaliseerde website!