Is TikTok de toekomst van e-commerce?

De oorsprong

Om erachter te komen of TikTok dé nieuwe social media app is voor de e-commerce wereld moeten we even teruggaan naar de oorsprong en begrijpen van waar het komt.

“Wat is TikTok en waar komt het vandaan?”

Voor TikTok was er Musical.ly een app waarbij er korte lip-sync video’s gemaakt en gedeeld werden. Musical.ly werd vooral populair in de Verenigde Staten. TikTok was voornamelijk populair op de Chinese markt. Daarom besloot het moederbedrijf ByteDance om de twee samen te voegen tot één app. Er werd besloten verder te gaan met de speelse naam “TikTok “. Alle bestaande accounts en de daarbij komende data werden verzameld op één platform. En opeens was er TikTok. Eén van de meest gedownloade socialmediaplatformen ooit.

“Wat is TikTok

TikTok is een sociale media app waarop je video’s kunt creëren en delen met je vrienden of de wereld. Wat eerst begon als een app waarbij er werd gedanst en gezongen, is vandaag uitgegroeid tot een plaats waarop de mogelijkheden eindeloos zijn. TikTok is niet langer een plaats waarbij het enkel draait om dans en zang. Juist om die reden is het verstandig om de app in de gaten te houden.

Daarnaast maakt de app het erg gemakkelijk om video’s te bewerken. Je moet geen professionele video editor zijn om een geslaagde TikTok video te creëren. Ook kan je heel wat speciale effecten gebruiken die een meerwaarde kunnen bieden. Het green screen effect bijvoorbeeld is één van de populairste effecten op de app. Het wordt vaak gebruikt om grappige verhalen, of gênante situaties te schetsen. Het perfecte effect voor een goed potje storytelling.

Daarbovenop kan je gebruik maken van augmented reality. TikTok maakt het mogelijk om de virtuele en fysieke wereld op een leuke manier te combineren. Net zoals de sociale media apps die je al kent krijg je ook de mogelijkheid om stickers, emoji’s en GIFs te verwerken in video’s. Het aanbod voor variatie is enorm breed.

Waarom TikTok?

Wat maakt de app nu eigenlijk zo uniek? Eigenlijk hoef je het niet ver te zoeken. Het zijn de gebruikers en hun unieke inhoud die ervoor zorgen dat mensen steeds blijven terugkomen. Afgelopen jaren is de wereldwijde TikTok gemeenschap enorm gegroeid. TikTok is een safe space geworden waarin gebruikers zichzelf kunnen zijn door te experimenteren met creativiteit. Ook biedt het de mogelijkheid om mensen te ontmoeten of ontdekken in dezelfde niche door het gebruik van “hashtags op TikTok.

Hoe gebruik ik “hashtags op TikTok?

Hashtags zijn essentiële bouwstenen geworden van de TikTok-gemeenschap. Je kan als gebruiker een hashtag-uitdaging verzinnen of voltooien. Een typisch voorbeeld van zo een uitdaging is een specifiek dansje op een bekende song. Denk maar even terug aan de #savagechallenge van Megan Thee Stallion.

Is mijn doelgroep actief op TikTok?

TikTok is de meest gedownloade app in 2020. In september 2021 haalde de app een mijlpaal van een miljard maandelijkse gebruikers waarvan meer dan 3 miljoen Belgische gebruikers. De corona pandemie heeft een gigantisch effect gehad op de toename van het aantal gebruikers. Daarbij heeft het langdurig thuis blijven gezorgd voor een hoog online mediagebruik.

Hoewel TikTok vaak nog wordt beschouwd als een tienerapp, is dit niet meer het geval. Een derde van de gebruikers bevindt zich tussen 18 en 24 jaar. De laatste cijfers van marktanalist Ampere Analysis Insights tonen aan dat 30-plussers steeds meer en meer gebruik maken van de app.

Volgens bovenstaande cijfers kent TikTok over de gehele linie de snelste groei onder mensen ouder dan 35 jaar. Dat wilt zeggen dat er mogelijk een doelgroep is die geld wilt besteden aan jouw product.

Hoe kan je nu mee springen op het succes van TikTok?

Als je goed wilt presteren op TikTok kan je best gebruik maken van enkele marketingstrategieën, denk bijvoorbeeld aan TikTok ads. Op de eerste plaats is het van groot belang om je te focussen op branding. Probeer je merk in de kijker te zetten door leuke tutorials te delen rond je product. Hulp nodig? Je kan altijd een samenwerking met een TikTok agency overwegen.

Denk je er aan om je merkbekendheid te versterken? Dan kan je een samenwerking aangaan met een bekende influencer. Het is van groot belang om te weten wat voor impact influencers hebben op welk platform. Kies altijd voor iemand die actief is in dezelfde sector. Dit zorgt voor meer natuurlijke videocontent. 

Als je nog geen concrete ideeën hebt over hoe zo een TikTok video er uit moet zien kan je ervoor kiezen om de influencer te betrekken in het denkproces. Je kan samen uitdagingen en hashtags bedenken die passen rond jouw product. 

TikTok shopping

Met meer dan vijf miljard #TikTokMadeMeBuyIt hashtags was de opkomst van TikTok shopping wel te voorspellen. De kans dat een TikTok-gebruiker een product koopt die hij of zij op het platform heeft gezien is 1,7 keer groter in vergelijking met de concurrerende platforms.

Tenslotte zijn er heel wat mogelijkheden als het gaat over partnerships. Square, Shopify, PrestaShop, Ecwid, zijn reeds beschikbaar op het platform. Wix, SHOPLINE, OpenCart, en BASE verwelkomen binnenkort de groep. 

Nu je weet dat er een potentiële doelgroep bestaat voor jouw bedrijf of product kan je de volgende stappen ondernemen om jouw TikTok-account te doen groeien.

Interesse in TikTok Ads?

Neem dan gerust contact met ons op!

Abonneer je op onze nieuwsbrief